Now Playing: Ombra

Welkom bij ons Now Playing aanbod, een spannend programma dat zowel informatief als inspirerend is. Via dit traject kunnen de leerlingen de wereld van opera, ballet en muziektheater verkennen, met speciale aandacht voor zowel de voorbereiding, het live gebeuren alsook de naverwerking in de klas.

Ombra productiebeeld

Een schaduw van een boom

In de aria Ombra mai fu bezingt de Perzische koning Xerxes zijn liefde voor een plataanboom en bewondert hij diens schoonheid en rust: “Nooit was een schaduw van een boom zo heerlijk…”

Ook Alain Platel en beeldend kunstenares Berlinde De Bruyckere laten zich inspireren door de schaduw van een boom als ontmoetingsplek, als een plaats waar overal ter wereld en doorheen de geschiedenis mensen samenkomen om uit te rusten, elkaar te treffen of problemen te bespreken.

Met deze audio-inleiding op zakformaat ben je in 12 minuten helemaal mee met wat je moet weten over deze productie.

De Perzische koning Xerxes I

Wereldbeeld

Met Ombra toont Platel een wereldbeeld dat meerstemmig en pluriform is, iets wat tegenwoordig steeds meer onder druk staat. Centraal staat de ontmoeting van verschillende mensen met uiteenlopende achtergronden. Door middel van solo's in het eerste deel, gecreëerd door dansers op basis van vragen gesteld door Alain, brengen zij hun eigen problemen, vragen en persoonlijke expressies naar voren. Dit proces van artistieke uitdrukking biedt een unieke mogelijkheid om diversiteit en individualiteit te omarmen.

Gedurende het stuk ontvouwt zich een boeiende dynamiek waarin deze diverse stemmen samenkomen en een gemeenschappelijke taal beginnen te vinden. Deze taal is niet uniform, maar eerder een harmonieuze melodie van diversiteit, waarin ruimte is voor ieders eigenheid en uniciteit. Door deze ontwikkeling laat Ombra zien hoe het mogelijk is om eenheid te vinden te midden van verscheidenheid, en hoe het koesteren van individuele stemmen kan leiden tot een krachtige collectieve boodschap. Dit thema van inclusiviteit en het vieren van diversiteit is niet alleen relevant, maar ook inspirerend voor jongeren die worden geconfronteerd met een wereld die steeds meer verdeeld lijkt.

Readymade muziek

Zoals bij de voorstellingen Wolf (2003) en C(H)oeurs (2012/2022) werkt Platel ook deze keer met operafragmenten in een collagevorm. Componist Steven Prengels herwerkte onder meer Bach, Händel, Mozart en Beethoven en ontdeed ze, als een readymade, van hun oorspronkelijke context en vaak ingrijpend herwerkt. Hij vergelijkt zijn compositiemethode met het creatieproces van kunstenaar Marcel Duchamp, die objecten uit hun wereldse context neemt en in een hernieuwde artistieke omgeving plaatst, zo isoleert Prengels fragmenten uit de westerse muziekgeschiedenis om ze opnieuw te integreren in zijn eigen partituur. Er zijn zuivere readymades – gereproduceerde objecten die onveranderlijk blijven – en assisted readymades – waarin componenten door de kunstenaar aangepast of gecombineerd worden.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons