• Huis en mensen
  • Interview
  • Ballet

Rehearsal director Ana Maria Lucaciu over Minus 16

‘Ik heb geleerd dat ik mag falen’

door Ilse Degryse | leestijd: 4 min, wo 13 nov 2024

2425 MIN Minus 16 repetitiebeeld Ana Maria Lucacui Ohad Naharin c Filip Van Roe OBV 1

In 2007 danste Ana Maria Lucaciu, hoofd van de balletmeesters bij Opera Ballet Vlaanderen, zelf mee in Minus 16 van de wereldberoemde choreograaf Ohad Naharin. ‘Een levensveranderende ervaring’, noemt ze het zonder aarzelen. ‘Het heeft de manier waarop ik mezelf als danser en als mens zie totaal omgegooid.’

Ana Maria Lucaciu werd geboren in Roemenië en kreeg op haar twaalfde een beurs om naar Toronto, Canada, te gaan voor een dansopleiding. ‘Het was een gouden kans. En hoewel het een grote stap was voor een meisje van twaalf, heb ik geen seconde geaarzeld. Dansen was het enige dat ik wilde.’ Het bracht Ana Maria onder meer naar New York waar ze een tijd deel uitmaakte van het beroemde gezelschap Cedar Lake Contemporary Ballet (dat in 2015 ophield te bestaan, red.).

‘In 2007 dansten we het avondvullende Decadence. Dat is een collage van onderdelen uit andere voorstellingen van Ohad Naharin, waaronder Minus 16. We repeteerden drie maanden onafgebroken met hem in de studio, een toegewijde periode waarover ook een documentaire is gemaakt, Out of focus. Het was de eerste keer dat ik een stuk van Ohad danste en ik had er mijn leven lang naar uitgekeken. Het was een groots moment.’

‘Je bent hyperbewust terwijl je danst, hypergevoelig en hypertoegewijd. Er is niets waar ik het mee kan vergelijken in het gewone leven’

— Ana Maria Lucaciu

Vanwaar kwamen die hoge verwachtingen? ‘Ik had Batsheva Dance Company, (dat van 1990 tot 2018 geleid werd door Ohad Naharin, red.) verschillende keren aan het werk gezien en iedere keer was ik compleet van mijn sokken geblazen. De esthetiek en de muzikaliteit ervan, het risico en de poëzie in de stukken: ik heb me er vanaf het eerste moment volledig mee vereenzelvigd.’

‘Wat me zo aanspreekt, is dat zijn stukken altijd verrassend zijn. Je weet nooit waar de beweging heen gaat. Het is hoogst onvoorspelbaar allemaal en daar hou ik van! Als toeschouwer zit je voortdurend op de tip van je stoel: hoe gaat de danser dit nu weer oplossen? Je krijgt niets cadeau. Het werk van Ohad is meesterlijk en opwindend tegelijk. Het inspireert me ook enorm in mijn eigen choreografisch werk.’

Het toppunt van magie

Om werk van Ohad Naharin te kunnen dansen moet je van goeden huizen komen, weet Ana Maria Lucaciu inmiddels. ‘Minus 16 is fysiek enorm uitdagend, het vereist het nodige stamina. Maar het brengt tegelijk heel veel voldoening, omdat het je gevoel geeft dat je maar niet uitgedanst raakt. Minus 16 is bovendien een echte community builder: je gaat er met de andere dansers door vanaf de allereerste minuut tot het moment dat het gordijn weer dicht gaat. Je bent hyperbewust terwijl je danst, hypergevoelig en hypertoegewijd. Er is niets waar ik het mee kan vergelijken in het gewone leven. Als alles samenkomt, is het het toppunt van magie.’

Ook het publiek houdt van het zinderende Minus 16, dat gedanst wordt op een aanstekelijke muzikale medley die gaat van Dean Martin over techno en mambo tot (een rockversie van) traditionele Israëlische muziek. Ana Maria: ‘Het heeft een lichtheid, het is muzikaal én aards én instinctief.’ Ohad Naharin creëerde Minus 16 precies 25 jaar geleden, in 1999, voor Nederlands Dans Theater. Het werd sindsdien door topgezelschappen overal ter wereld opgevoerd, van Canada tot Australië, over Cuba en Amerika tot Frankrijk, Nederland en België.

2425 MIN Minus 16 repetitiebeeld Ana Maria Lucacui Ohad Naharin c Filip Van Roe OBV 3

Gaga

Ohad Naharin is niet enkel bekend om zijn unieke oeuvre. Daarnaast ontwikkelde hij een eigen bewegingsstijl, die ook ver buiten de danswereld beoefend wordt – ook in therapeutische contexten – namelijk Gaga. Ana Maria: ‘Ohad had een zware blessure opgelopen en zocht naar een manier om te kunnen blijven bewegen door de pijn heen en gedurende het herstelproces. Dat werd Gaga.’

Gaga is geen techniek of stijl maar een training voor dansers die erop gericht is het lichaam sterker, leniger en inventiever te maken. De bedoeling is oude bewegingsgewoontes achterwege te laten en je lijf en leden op nieuwe manieren uit te dagen. Het is een begeleide improvisatietechniek, een vocabularium dat beoefenaars uitnodigt om op een heel precieze manier te reageren op sensaties en beelden. ‘Gaga is extreem persoonlijk en tactiel’, beaamt Ana Maria. ‘Er is geen doel, je mikt niet op een vorm en je streeft geen ideaal na. Om die reden zijn er ook geen spiegels in de studio bij Gaga. Gaga is fluïde, maar er is ook precisie. Het gaat om het gevoel dat je uit jezelf kan halen, om waar je je lichaam naartoe kan stuwen – de extremen, maar ook de kleine en delicate mogelijkheden – zonder dat je jezelf bezeert.’ Gaga-training is ook een absolute voorwaarde om werk van Ohad Naharin te kunnen dansen, zegt Ana Maria. ‘Een werk als Minus 16 instuderen zonder Gaga zou zijn als repeteren voor een Shakespeare-voorstelling in het Engels terwijl je de hele tijd Duits praat.’

Voor Ana Maria Lucaciu was de kennismaking met Ohad Naharin en zijn werk niets meer of minder dan ‘een levensveranderende ervaring’. ‘Het vergt een bereidheid om te falen, want je improvisatie in de studio kan dan echt goed aanvoelen, op het podium kan je vervolgens de bal misslaan. Je moet jezelf toelaten om er niets van te bakken. Dat heeft de manier waarop ik mezelf als danser en als mens in het dagelijkse leven zag compleet veranderd. Ik had altijd erg hoge standaarden voor mezelf en wilde voor een publiek top presteren. Ik was voortdurend bezig met mezelf te ontleden en strafte mezelf als het ware als iets niet lukte. Door Ohad ging ik inzien dat ik daardoor het hele punt miste, dat ik het moment miste en de vreugde in mezelf. Ik was 28 toen ik dat ontdekte. Ik wenste dat ik op jongere leeftijd met Ohad Naharin en Gaga in aanraking was gekomen.’

Foto's © Filip Van Roe

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons