Half Life waant zich ergens tussen het Zwanenmeer en Berghain, een iconische nachtclub in Berlijn. Ori Lichtik, de componist met wie choreograaf Sharon Eyal al jarenlang samenwerkt, is een van de grondleggers van de technoscene in Tel Aviv. De beats van Lichtik en Tsjaikovski’s Zwanenmeer delen eenzelfde soort minimalisme. “De repetitieve puls is zeer sterk aanwezig en heeft een hypnotiserend effect”, vertelt choreografisch assistent Rebecca Hytting. “Ori’s muziek doet me bewegen en dansen, laat me me claustrofobisch voelen, brengt me tot een climax. Ik voel een fysieke reactie die zich vertaalt in sterke gevoelens.”
- Muziek
- Ballet
De elektronische beats van Ori Lichtik in Half Life
di 25 apr 2023
De dansvoorstelling Half Life is alles behalve een traditionele ballet op klassieke klanken. De choreograaf Sharon Eyal heeft er heel bewust voor gekozen om de dansers te laten bewegen op elektronische muziek. Ontdek hier hoe de muziek deze voorstelling zo bijzonder maakt en beluister alvast enkele fragmenten.
'Niets is gepland, Ori en Sharon doen vooral wat er juist voelt.'
– Rebecca Hytting
Bijzonder is dat de Ori Lichtik zijn compositie gelijktijdig met de choreografie samenstelde. Tijdens het repetitieproces werden stukken geschrapt of bijgeschreven, verplaatst of gehercreëerd. 'Niets is gepland, Ori en Sharon doen vooral wat er juist voelt', zegt Hytting. 'Dat maakt dat de flow van de voorstelling heel natuurlijk voelt.' Het is onmogelijk om niet te beginnen bewegen op Lichtiks bezwerende beats, waarop de dansers extreme en ongewone vormen van fysicaliteit tonen aan het publiek.