Een primeur
In de derde akte van de opera Tristan und Isolde van de Duitse componist Richard Wagner uit 1865 wordt de aankomst van het schip van Isolde aangekondigd door een vrolijke trompetmelodie die vanop het zijpodium klinkt. Het deuntje wordt in het verhaal gespeeld door een herder. Het is een korte melodie maar Wagner wou dat deze een bepaalde klank had. In zijn originele partituur schreef hij enkele aanwijzingen. De trompet moest klinken 'als een alpenhoorn' met 'een houten beker' en 'binnen het natuurscala'.
Deze trompet bestond niet toen de opera in première ging in München. Er is bij ons geen enkele aanwijzing bekend dat ze ooit heeft bestaan. Meestal gebruiken operahuizen voor deze korte melodie een jachthoorn of een ander blaasinstrument met ventielen. Tot vandaag. Opera Ballet Vlaanderen liet het instrument dat Wagner voor ogen had bouwen en dit speciaal voor de komende productie van Tristan und Isolde.
Volgens onze informatie is het een primeur in de muziekgeschiedenis en zullen we voor het eerst kunnen horen wat Wagner bedoelde. Initiatiefnemer voor het avontuur is Serge Rigaumont, trompettist in het Symfonisch Orkest Opera Ballet Vlaanderen. Hij verdiepte zich in de Wagnertrompet en overtuigde muziekdirecteur Alejo Pérez om de trompet te laten bouwen.
'Dit is een ontzettend spannend project. Hoewel de passage maar een detail lijkt, is niets een detail bij Wagner.'
Artistiek directeur Jan Vandenhouwe