• Vonk

Een ballroom in de opera

A Bigger Thing transformeert de Gentse operazaal

door Maarten Boussery, di 13 sep 2022

Big10

Van een feest in de rijkelijk versierde salons tot een balletvoorstelling op de scène: in de Gentse Opera wordt wat afgedanst. Tijdens A Bigger Thing zien we de dansers aan het werk op een heel bijzondere plek: choreografe Lisi Estaras liet de parterre van de grote operazaal ombouwen tot een sfeervolle ballroom.

podium en zaal versmelten

Het is even schrikken als je de Gentse operazaal binnenkomt: via een trap betreed je een grote houten dansvloer die de volledige benedenverdieping van de zaal inneemt. De rode stoelen, de orkestbak en de scène zijn verborgen onder de vloer. Er is een sfeervolle bar waarop een boeket bloemen pronkt en rond de vloer staan banken, tafels en stoelen om dansers op te vangen die even willen uitblazen. In deze bijzondere setting danst een groep van 50 Gentenaren de voorstelling A Bigger Thing.

‘Lisi Estaras kwam twee jaar geleden bij mij met de technische vraag of we een ballroom konden maken van de operazaal’, vertelt Bert Serneels, technisch ontwerper in ons huis en scenograaf voor de productie. ‘Het klikte direct tussen ons, en ze vroeg of ik een scenografisch ontwerp kon maken. Om een groot dansoppervlak te creëren, moest de scheiding tussen het podium en de zaal verdwijnen. We hebben een overkapping gebouwd over de stoelen en de orkestbak die uitmondt op het bestaande podium. A Bigger Thing gaat over menselijke verbinding door samen te dansen, de samentrekking van de majestueuze zaal en het toneel is een ruimtelijke vertaling daarvan.’

22 BIG screenshot 9

recycleren en puzzelen

Als technisch ontwerper weet Bert heel goed welke materialen uit ons decoratelier zouden passen bij de ballroomsetting. Hij liet zich inspireren door decors uit vorige producties waaraan hij zelf heeft meegewerkt. ‘De houten tegelvloer komt uit de voorstelling Tragedy of a Friendship’, legt hij uit. ‘Ik had het oude tegelplan nog liggen en ben op basis daarvan beginnen te puzzelen. Toen we de vloer gingen halen in het decoratelier, zagen we echter dat sommige tegels gesneuveld waren. Gelukkig had ik voorzien dat zoiets kon gebeuren en werkte ik verschillende opties uit. Het puzzelspel met de tegels is sturend geweest in hoe de scenografie tot stand is gekomen.’

Niet alleen de houten vloer komt uit het decoratelier; ook de stoelen, de rode gordijnen en de bar zijn gerecycleerd uit vorige producties. De tafels werden verzaagd uit reststukken hout, net zoals de tafelkleedjes overschotten zijn van een groot zijden scènedoek. Het resultaat oogt naturel en organisch: ‘Ik wilde de scenografie laten versmelten met de zaal waarin ze zou komen’, zegt Bert. ‘Het grootste deel van het decor is namelijk de zaal zelf. Zo loopt de curve van de banken rond de dansvloer mooi gelijk met de balkons en volgt ze het ritme van de architectuur van de zaal. De tafelkleedjes hebben we laten verven in roodtinten die je in de zaal terugvindt. Op die manier gaat de scenografie mooi op in de bestaande ruimte.’

Big9

Dialoog tussen ruimte en publiek

Nu hij in de afgewerkte ballroom staat, kijkt Bert tevreden naar het eindresultaat: ‘Ik vind het fantastisch dat ik dit in mijn hybride functie als technisch ontwerper en scenograaf heb mogen doen. Ondanks de beperkingen in de historische zaal waarin we werken, heeft dit project getoond dat het loont om te denken in mogelijkheden. Ik kijk al uit naar de reacties van het publiek als het de grote dansvloer betreedt, mensen een plaatsje uitzoeken, tussen de dansers zitten tijdens de voorstelling, iets bestellen om te drinken aan de geïnstalleerde bar, en na de voorstelling uiteindelijk zelf even dansen. Een ruimte kan je gedrag en je gevoel beïnvloeden, dat zal hier zeker ook het geval zijn.'

Ontdek A Bigger Thing

22 BIG screenshot 2

Bekijk hier hoe onze techniekers de opera transformeren tot ballroom.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons