Een café als een microkosmos

Maja Westerveld aan het woord

door Sara Vanderieck, vr 27 okt 2023

Schemer Toneelrepetitiebeeld 9

Het is nacht. Als de muziek niet zo luid stond, zou je vanuit de verte het onweer horen naderen. In het café houden de gordijnen de realiteit zorgvuldig buiten. Het ruikt er naar schraal bier, luchtverfrisser, zweet en sigarettenrook. De vloer kleeft van verspilde drank en vertrappelde ambities. Maar vergis je niet: hier zindert de lucht van onstuimige levenslust. Van schalkse blikken, sterke verhalen en goede voornemens. Terwijl de buitenwereld in een rottempo voorbij dendert, wordt in deze kroeg met elke vezel van het lijf gezongen en gedanst, getreurd en gevierd. Wees welkom.

Schemer vertelt het verhaal van een café. Een microkosmos met als kloppend hart: een jukebox. De magische muziekdoos met lichtjes, een geheimzinnige mechaniek en een eclectische verzameling liedjes. Als je er een muntje in gooit, heb je heel even zeggenschap over hoe die microkosmos klinkt. En ook een beetje over hoe die voelt. Tot de schemer valt. De dag verglijdt in de nacht. De mensen gaan naar huis, de gordijnen gaan dicht. Terwijl de realiteit stilletjes gaat liggen, doet de droom zijn intrede. Die trekt zich niks aan van logica, regels of gezag. Hoe hard je ook op de knoppen drukt, de mechaniek van de droom valt niet te achterhalen en de schemer is met geen muntje te beteugelen.

Regisseur Maja Westerveld studeerde dramaschrijven in Nederland. Na haar afstuderen kwam ze terecht bij het Rotterdams Wijk Theater, waar ze voor het eerst kennismaakte met participatief theater. Ze raakte begeesterd door de passie van de spelers en dat liet haar nooit meer los. Ze studeerde in Brussel regie, deed haar stage bij Abattoir Fermé en bleef als maker verbonden aan dat gezelschap. Sinds kort is Abattoir Fermé gefusioneerd met JazzLab en Kunstencentrum nona en is Maja huisartiest bij nona.

Maja aan het woord

‘Opera Ballet Vlaanderen benaderde me met de vraag een participatieve voorstelling te maken met inwoners uit Antwerpen, Mechelen en Gent. Het startpunt was: “We maken een voorstelling, wie heeft zin om mee te doen?” De enige vereiste is goesting en de bereidwilligheid hard te werken. Daar komen zeventig mensen op af. Een uiteenlopende verzameling van individuen. Sommige spelers staan in Schemer voor het eerst op de scène, anderen zijn doorgewinterde liefhebbers. Tijdens het eerste ontmoetingsmoment stellen de spelers zich voor. Ze mogen zelf kiezen hoe: aan de hand van een lied, een tekening, een foto, een stukje tekst, om het even wat. Er volgt een stoet van ruim zeventig dappere, magische, ontwapenende, soms bibberende mensen. Een voor een vol overgave. Iedereen blijft onvermoeid voor elkaar applaudisseren. Ik val als een blok voor de cast. En wanneer het koor zich bij de repetities voegt en zich voorstelt met een lied, word ik op slag verliefd op dat koor. Het is ergens tijdens die repetities dat ik besluit: als we dan toch het leven gaan bezingen, dan trekken we alle registers open.

‘Tijdens de eerste repetities heb ik vooral gekeken naar wie de mensen zijn tijdens de koffiepauzes, als ze aan komen fietsen, hoe ze naar huis gaan. Wat is de chemie tussen al die individuen en welke charisma’s hebben we in huis?’
SCHEMER Repetitiebeeld 3

Sinds februari 2023 repeteren we elke zaterdag per stad in afzonderlijke groepen, en één keer per maand met z’n allen op zondag. Het kader, een café en de schemer, heb ik op voorhand bepaald. Daarnaast zijn er ideeën, fascinaties, verlangens van wat ik graag zou willen zien. Dat giet ik in scènes, die toets ik af bij de spelers en ik bouw de voorstelling met wat daarvan terug komt. Zo is de parallel tussen de cast en de jukebox ontstaan. De cast als magisch instrument, een mechaniek bestaande uit ontelbaar veel onnavolgbare radertjes, maar stop er een muntje in en er komt iets moois uit.'

'Schemer is niet het soort participatieve voorstelling waarbij ik letterlijk aan de slag ga met de verhalen of iets vertel over de reële leefwereld van de spelers. Ik hou van theatraliteit, van fantasie, van de magie op een podium die start zodra het zaallicht uit gaat. En ik hou van echte mensen. Tijdens de eerste repetities heb ik vooral gekeken naar wie de mensen zijn tijdens de koffiepauzes, als ze aan komen fietsen, hoe ze naar huis gaan. Wat is de chemie tussen al die individuen en welke charisma’s hebben we in huis? Veel van het materiaal ontstaat uit improvisatie. Soms is het de manier waarop iemand beweegt waardoor een vonk overslaat, soms het geluid van iemands lach, of het kostuum dat spelers uitkiezen om in te repeteren.

Schemer Toneelrepetitiebeeld 11

Gaandeweg ontstaat een verhaal. Geen coherent, chronologisch narratief want zo werkt de wereld niet en dat zou saai zijn. Maar flarden, brokken, fragmenten die op een intuïtief niveau een inhoud delen en samen een vertelling vormen. Die brokken verhaal worden beteugeld door de muziek. Je kan de dag maar tonen bij gratie van de nacht, dus als we het leven bezingen, begin ik met O Death van Ralph Stanley. Tijdens de repetities hebben we een playlist losgelaten op de spelers, daaruit rollen suggesties van de spelers zelf. Dit vormt een verzameling muziek die op de een of andere manier te maken heeft met sterven, de dood en de hel, afgewisseld met grote odes en bombastische lofzangen. Met die berg aan materiaal zijn muzikaal leiders Isaak Duerinck en Joris Derder en componist Laurens Mariën aan de slag gegaan. Zo groeit op een organische manier het muzikale universum van de voorstelling.

Louis Verlinde, de kostuumontwerper, is van meet af aan betrokken bij elke repetitie en bijt zich vast in het zoeken naar de ultieme look van elk personage. Wat begint met één kledingrekje repetitiekostuums, mondt uit in een minutieus puzzelen, doorzoeken, passen en uitproberen. Tot ieders personage klopt, én alle spelers zich daar goed in voelen. Dat zijn – want iedereen speelt een dubbelrol – welgeteld 152 kostuums, samengesteld met kleding uit de stock, nieuwe stuks die gemaakt zijn door het atelier, en veel ritjes langs tweedehandswinkels.

Scan mboussery 2023 08 28 16 05 12 4

Al dat materiaal moet gestroomlijnd worden. Om grip te krijgen op de veelheid heb ik van elke scène een tekening gemaakt waarop in een oogopslag te zien is in welke wereld we zitten, welke personages daarin rondlopen, welke muziek er klinkt, en een ruwe schets van het licht. Ik duw al die elementen door de Schemer-zeef. Met die tekeningen als ruggengraat en dramaturgen Maarten Boussery en Sara Vanderieck als klankbord repeteerden we de laatste weken minutieus naar deze voorstelling toe. Dat is hard werken, want ik stel aan deze spelers geen andere eisen dan aan professionele spelers. De lat ligt even hoog, maar de uitkomst is anders: authentiek. Zij zijn de meest transparante spiegel van die wereld daarbuiten en ze zijn extreem onvervangbaar. Haal een speler uit dat weefsel en de voorstelling verandert.

‘Ik kom altijd terug bij hetzelfde antwoord op de vraag: wat wil je vertellen? Verhalen. Over de wereld, weg van die wereld en mét de wereld’
Scan mboussery 2023 08 28 16 05 12 5

En ze moeten samenwerken. Iedereen heeft zijn eigen tempo, dat vergt van de hele cast een grote inzet en veel geduld. Ik geloof niet in shortcuts bij het maken van sociaal artistiek werk. Het is fantastisch om te zien hoe de mensen elkaar aansteken met hun passie en zich samen door die berg aan regieaanwijzingen heen slaan en daar, op dat grote podium, met elkaar een verhaal aan ons staan te vertellen.

Als maker verhoud je je tot een wereld. Elke voorstelling is een poging tot reflectie op die wereld, gezien door jouw ogen. Alleen wordt die wereld met de dag onbehapbaarder. Ik kom altijd terug bij hetzelfde antwoord op de vraag: wat wil je vertellen? Verhalen. Over de wereld, weg van die wereld en mét de wereld.’

ONTDEK SCHEMER


Foto's (c) ByWim / collages (c) Maja Westerveld

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons