Maja aan het woord
‘Opera Ballet Vlaanderen benaderde me met de vraag een participatieve voorstelling te maken met inwoners uit Antwerpen, Mechelen en Gent. Het startpunt was: “We maken een voorstelling, wie heeft zin om mee te doen?” De enige vereiste is goesting en de bereidwilligheid hard te werken. Daar komen zeventig mensen op af. Een uiteenlopende verzameling van individuen. Sommige spelers staan in Schemer voor het eerst op de scène, anderen zijn doorgewinterde liefhebbers. Tijdens het eerste ontmoetingsmoment stellen de spelers zich voor. Ze mogen zelf kiezen hoe: aan de hand van een lied, een tekening, een foto, een stukje tekst, om het even wat. Er volgt een stoet van ruim zeventig dappere, magische, ontwapenende, soms bibberende mensen. Een voor een vol overgave. Iedereen blijft onvermoeid voor elkaar applaudisseren. Ik val als een blok voor de cast. En wanneer het koor zich bij de repetities voegt en zich voorstelt met een lied, word ik op slag verliefd op dat koor. Het is ergens tijdens die repetities dat ik besluit: als we dan toch het leven gaan bezingen, dan trekken we alle registers open.
‘Tijdens de eerste repetities heb ik vooral gekeken naar wie de mensen zijn tijdens de koffiepauzes, als ze aan komen fietsen, hoe ze naar huis gaan. Wat is de chemie tussen al die individuen en welke charisma’s hebben we in huis?’