• Opera

Een absurdistisch meesterwerk

Fin de partie van György Kurtág en Samuel Beckett

door Piet De Volder, vr 30 sep 2022

Portret György Kurtág 2223 FIN Andrea Ventura The New Yorker

Na het fascinerende La Nuova Euridice van Salvatore Sciarrino vorig seizoen trakteren Opera Ballet Vlaanderen en DE SINGEL je dit seizoen opnieuw op een bijzondere hedendaagse opera. Met Fin de partie van György Kurtág, op het gelijknamige toneelstuk van Samuel Beckett, belanden we in een bevreemdend, tragikomisch universum met bizarre personages. Kurtág schreef een juweel van een partituur met een hoogst geraffineerd kleurenpalet. De opera, die we concertant brengen, wordt sinds zijn creatie in 2018 beschouwd als een sleutelwerk in de hedendaagse opera. We zetten de dingen op een rijtje.

Wachten op het einde

Net zoals in het beroemdste stuk van Beckett, En attendant Godot (Wachten op Godot) (1952), wordt er in Fin de partie (Eindspel) gewacht en niet gehandeld. We maken kennis met de tirannieke Hamm, zijn weerbarstige dienaar Clov en Hamms ouders Nell en Nagg. Op Clov na, die niet kan zitten (!), is iedereen immobiel: de blinde Hamm zit in een rolstoel, Nell en Nagg hebben in een auto-ongeluk hun benen verloren en overleven elk in een vuilnisbak. Allemaal zijn ze ervan overtuigd dat het einde spoedig komt, alleen weten ze niet wanneer en hoe. Met Fin de partie bedrijft Beckett een parodie op een doorsnee theaterstuk waarin de verschillende spelers hun monoloog opeisen als ijdele acteurs in het zinloze script van het leven.

Fin de Partie 36 Leigh Melrose e Frode Olsen
Beeld uit Fin de partie in de regie van Pierre Audi (2018)

Taal en existentie

Samuel Beckett is een van de markantste literaire persoonlijkheden van vorige eeuw. Zijn oeuvre wordt vaak omschreven als ‘absurd’ of ‘absurdistisch’, ook al was hij afkerig van die adjectieven. Beckett bedrijft een soort anti-literatuur waarin de onmogelijkheid om dingen gezegd te krijgen gelijk staat aan de onmogelijkheid om een zinvol menselijk bestaan te leiden. De mens is alleen in een wereld die nauwelijks te bewonen valt en die hij in taal niet kan vatten of uitdrukken. ‘Maar denk toch na, denk toch na, u bent op de aarde, daar is geen remedie voor’, zo oppert het personage Nagg in Fin de partie.

Keer op keer schept de componist een zinderend en theatraal universum waarin klankmagie, speelsheid en emotionele diepgang verrassend natuurlijk in elkaar overlopen
Portret Samuel Beckett 1961 2223 FIN Roger Violle Getty Images
Samuel Beckett tijdens de repetities voor Wachten op Godot in 1961

Kroniek van een aangekondigde opera

Parijs, 1957. György Kurtág, die op dat moment studeert bij componisten Olivier Messiaen en Darius Milhaud, woont Becketts Fin de partie bij in de Studio des Champs-Elysées. Het is een aha-erlebnis van formaat. Vijftig jaar later vertelt hij aan recensent Jeremy Eichler dat die avond – de Parijse creatie van het stuk – een van de meest beklijvende ervaringen was uit zijn hele leven. Maar in plaats van prompt een opera naar Becketts toneelwerk te schrijven – daartoe zag hij zich zeker nog niet in staat – pakt hij vanaf de jaren 1980 uit met enkele vocale werken op teksten van Beckett. Herhaaldelijk wordt er bij Kurtág op aangedrongen zich op het terrein van de opera te wagen, maar telkens houdt hij de boot af. In 2010, meer dan een halve eeuw na de memorabele theateravond, gaat Kurtág overstag. Hij begint met de compositie van een opera naar Fin de partie die hem zeven jaar bezighoudt. Het typeert een kunstenaar die steeds meticuleus te werk gaat. In 2018 gaat de opera in première in de Scala van Milaan, in een regie van Pierre Audi.

Fin de Partie 34 Frode Olsen e Leigh Melrose
In 2018 ging de opera in première in de Scala van Milaan, in een regie van Pierre Audi

György Kurtág

Met zijn 96 jaar is de Hongaarse componist György Kurtág (°1926) een de weinige nog levende avant-garde componisten uit een generatie met klinkende namen als Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen, Luciano Berio en György Ligeti. Ligeti (1923-2006), Kurtágs beroemdere landgenoot, was bij leven een dichte vriend van Kurtág. Hij was het ook die zijn collega stimuleerde om zich op compositie toe te leggen. Zowel Kurtág als Ligeti zag in Béla Bartók zijn grote voorbeeld maar doordat Bartók tijdens de Tweede Wereldoorlog in ballingschap stierf in de States heeft geen van beide componisten bij hem kunnen studeren. ‘Mijn moedertaal is Bartók en Bartóks moedertaal is Beethoven’, zo luidt een vaak aangehaald gezegde van Kurtág. Het maakt duidelijk dat zijn muziek haar wortels heeft in zowel het Hongaarse modernisme uit de 20e eeuw als in de grote westerse muziektraditie.

FDP liggend 0
Detail uit Fin de partie in de regie van Pierre Audi (2018)

Muzikaliteit

Beckett schreef de meeste van zijn werken in het Frans, ook al was Engels zijn moedertaal. Dat had alles te maken met zijn keuze van Parijs als woon- en werkplaats vanaf 1937. Becketts taal is door en door muzikaal maar op een niet-klassieke manier. Door de vele stiltes die in zijn theaterteksten vallen en door het tenietdoen van normale zinsconstructies ligt er veel nadruk op de klankkwaliteit van afzonderlijke woorden. Beckett deconstrueert de gesproken en geschreven taal en ontdoet die tot op zekere hoogte van haar betekenis, haar semantiek. De muzikaliteit die daarbij ontstaat, is een kolfje naar de hand van György Kurtág, die het zinnelijke karakter van Becketts woorden als geen ander weet te vatten in muzikale tonen.

György Kurtág weet het zinnelijke karakter van Becketts woorden als geen ander te vatten in muzikale tonen
Schermafbeelding 2022 07 05 om 12 29 27
Kurtágs muziek is één en al taal, communicatie en gebaar

Zinderend en theatraal

Kurtágs muziek is één en al taal, communicatie en gebaar. Keer op keer schept de componist een zinderend en theatraal universum waarin klankmagie, speelsheid en emotionele diepgang verrassend natuurlijk in elkaar overlopen. Waarmerk van Kurtágs muziek is de beknopte vorm en het aforisme. Toch is de componist er wonderwel in geslaagd om in Fin de partie een grote muziekdramatische boog te creëren. Het geheim achter het succes van Kurtágs eerste (en wellicht laatste) opera is zijn bijzondere match en affiniteit met het werk van de Ierse schrijver en theaterauteur Samuel Beckett (1906-1989).

Ontdek Fin de partie

A5c5p000000 Xhzg AAC 1536x864

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons