Aria's op maat
De productie van Anne Teresa De Keersmaeker balanceert virtuoos tussen een zangrecital en een dansvoorstelling. Drie sopranen brengen concertaria’s van Wolfgang Amadeus Mozart en daarrond bewegen zich dansers in ensemble, duetten en trio’s. Er is bravoure, lef en koketterie, maar ook drama, kwetsbaarheid en intimiteit. Rode draad doorheen alle aria’s zijn de vele twijfels, kwellingen en pijn die de liefde met zich meebrengt en het verscheurende gebeuren van het afscheid. Voor De Keersmaeker draait de voorstelling niet alleen rond de scheiding van geliefden, maar ook rond de harmonie die tussen mensen kan blijven bestaan ondanks de afstand.
De concertaria’s van Mozart werden op maat van specifieke zangers geschreven. Zelf vond hij dat ‘een aria even accuraat moet toegesneden zijn op de zanger zoals een goed gemaakt kleed of pak’. Bijna alle aria’s die door De Keersmaeker en haar team werden geselecteerd, zijn geschreven voor zangeressen die de componist bijzonder waardeerde en voor wie hij nu en dan amoureuze gevoelens had. Zo droeg hij de aria Ch’io mi scordi di te? op aan zijn geliefde Italiaans-Engelse sopraan Nancy Storace, die de eerste Susanna zong in zijn opera Le nozze di Figaro. Een aria die vaak gelezen wordt als een versleutelde liefdesbrief van Mozart aan de zangeres.