Op woensdagmiddag nemen de kinderen van de KOPERGIETERY met hun atelierwerking het theater over. Tussen de sessies door houden enkele ouders de wacht in de foyer, de koffiemachines houden hen bij de pinken. Ook Ayame en Klaas zitten aan een tafeltje. Klaas is net klaar met zijn groep, Ayame begint over een half uur met de sessie voor oudere deelnemers. ‘Ik heb hier vroeger een vakantieatelier gedaan’, vertelt Klaas. ‘Mijn ouders hadden me daarvoor ingeschreven en vroegen me nadien of ik dat nog vaker wilde doen. Sindsdien zit ik op de wekelijkse ateliers. Ik vind acteren en in iemand anders huid kruipen echt de max.’ Ayame sloot pas op latere leeftijd aan: ‘Ik deed enkele jaren geleden mee aan de voorstelling De Klas. Ik volg sinds het tweede leerjaar toneellessen in de muziekschool, maar ik vond het project bij de KOPERGIETERY zo leuk dat ik graag wilde aansluiten. De pandemie betekende wat uitstel, maar uiteindelijk heb ik toch bij de oudere groep kunnen aansluiten.’
- Vonk
- Interview
Vrij en zonder zorgen
di 25 apr 2023
Kruistocht is een familie-opera van groot formaat waarin een brok jeugdig enthousiasme de hoofdrol krijgt. De jonge zangers van ons Kinderkoor bevolken samen met leden van de atelierwerking van het kinder- en jongerentheater KOPERGIETERY het podium, goed voor zo’n 50 kinderhoofden. We vroegen Ayame Calmeyn (17) en Klaas Gevaert (13), twee ateliergangers, naar hun ervaringen en wat kinderrechten voor hen betekenen.
Wat de ateliers in de Tinnenpot ongetwijfeld extra aantrekkelijk maakt, is de amicale sfeer. De leeftijdsgroepen mengen zich vlotjes met elkaar. Er wordt gepraat, gelachen en geknuffeld. ‘De band die ik met mijn groepsleden heb, is zeer sterk. Ik kom met iedereen overeen’, vertelt klaas. ‘Het is ook leuk dat we elk semester rond een ander thema werken, dat geeft veel variatie en vrijheid.’ Voor Ayame is die vrijheid een grote troef: ‘In de muziekschool werkten we vooral rond een script dat we uit het hoofd moesten leren. In de ateliers heb je veel inbreng en krijg je de vrijheid om samen een stuk te maken dat vertrekt vanuit de groep.’ Hoewel een grote productie als Kruistocht, waarin muziek en tekst vastliggen, een buitenbeentje lijkt in de projecten van de KOPERGIETERY, blijft het vrijheidsbeginsel onaangeroerd. De kinderen bepalen tijdens de repetities zelf hoe ze zich tegenover het decor verhouden, hoe ze op de scène hun rol brengen en hoe ze als groep hun boodschap belichamen.
‘School is belangrijk, maar het klimaat is nog belangrijker. Onze toekomst hangt ervan af. Je kan alleen maar hopen dat de marsen mensen doet nadenken over hoe ernstig de situatie is’
– Ayame
Ayame en Klaas kregen elk een rol met tekst toegewezen. ‘Ik speel Bertold, een handige harry die samen met Brecht de andere kinderen aanvuurt. Bertold en Brecht zijn een onafscheidelijk duo dat elkaar vaak herhaalt’, vertelt Klaas. Ayame speelt Dewi, een meisje dat ‘al veel heeft meegemaakt en vaak vertelt over het verleden’. Ze is het zorgzame type binnen een troep kinderen die onderweg naar het beloofde land Niehier worden verleid door de sluwe Money Monks om een machine draaiende te houden. ‘De Money Monks zijn een metafoor voor volwassenen die kinderen voor hun kar spannen en uitbuiten’, legt Ayame uit. Klaas treedt haar bij: ‘Ze maken misbruik van een groep vluchtende kinderen en respecteren de kinderrechten niet.’ De kinderen weten zich in de voorstelling uiteindelijk los te rukken van de Money Monks en nemen het heft zelf in handen in de zoektocht naar Niehier. ‘Het doel van hen allemaal is dat ze gewoon kind kunnen zijn en zich kunnen ontwikkelen zonder zorgen en verplichtingen’, aldus Ayame.
‘Ik vind acteren en in iemand anders huid kruipen echt de max.’
– Klaas
Hoewel ze ervan overtuigd zijn dat de kinderrechten door hun omgeving gerespecteerd worden, valt op dat Ayame en Klaas niet zonder zorgen opgroeien. Het klimaat houdt hen bijvoorbeeld enorm bezig: ‘Ik heb het gevoel dat volwassenen het zich minder aantrekken, ze weten dat zij er toch niet meer zullen zijn als de situatie ondraaglijk wordt. Het is hun verantwoordelijkheid, maar wij zouden de boel moeten opkuisen. Daar word ik boos van’, vertelt Klaas. Beide tieners lieten hun stem horen tijdens schoolstakingen en klimaatmarsen, wat niet altijd in dank afgenomen werd. ‘Ik kreeg van alle kanten te horen dat niet naar school gaan geen goed idee is’, getuigt Ayame. ‘School is inderdaad belangrijk, maar het klimaat is nog belangrijker. Onze toekomst hangt ervan af. Met de marsen tonen we dat we actie willen. Je kan alleen maar hopen dat het de mensen doet nadenken over hoe ernstig de situatie is. Samen maken we het verschil.’ Dat vat de kern van Kruistocht samen, de voorstelling roept op te luisteren naar kinderen en samen met hen de toekomst tegemoet te gaan. Een nieuwe toekomst waarin Ayame en Klaas écht zorgeloos kunnen opgroeien.