Interview met mezzosopraan Anna Goryachova

‘Ik voel me altijd verbonden met de personages die ik vertolk’

door Koen Bollen, di 22 aug 2023

M5 A0261

Tijdens de zomerpauze vinden we mezzosopraan Anna Goryachova in het Italiaanse Pesaro waar ze al jaren woont. In de schaduw van de magnoliaboom in haar tuin spreken we over haar komende vertolking in Mozarts La clemenza di Tito. Terwijl ze van haar koffie nipt, vertelt ze ronduit over haar kijk op de rol van Sesto, de uitdagingen die het zingen van dit personage met zich meebrengt en de veelbesproken enscenering van de Zwitserse regisseur Milo Rau. ‘Ik kijk er enorm naar uit opnieuw in de huid van dit uitzonderlijke personage te kruipen.’

Beeld: La clemenza di Tito, Grand Théâtre de Genève, 2021

Dag Anna, wat fijn dat je binnenkort opnieuw zal zingen bij Opera Ballet Vlaanderen. We hebben je al vele malen gehoord in Antwerpen en Gent. Je hebt een bijzondere band met ons huis, een samenwerking die teruggaat tot 2011?

Ja, dat klopt. Ik zong toen mijn internationale debuut in Antwerpen. Dat was met de rol van Melibea in Gioachino Rossini’s Il viaggio a Reims onder leiding van de zo geliefde maestro Alberto Zedda. Er volgden nog belangrijke debuten bij OBV: kort na Melibea zong ik een eerste keer de titelrol van Bizets Carmen met dirigent Dmitri Jurowksi en vervolgens de rol van Sesto, toen onder de muzikale leiding van Stefano Montanari. Ik beleefde zo veel mooie momenten en heb erg warme herinneringen aan het huis.

Je zong Sesto’s bekendste aria al tijdens concerten voor je de hele rol leerde. Wat sprak je zo aan?

Mozart was altijd al een van m’n meest geliefde componisten en ik kende La clemenza di Tito al lang uit het hoofd nog voor ik de rol van Sesto begon in te studeren. Ik luisterde voortdurend naar de opera en het was m’n droom Sesto ooit te zingen. Toen ik studeerde bij de beroemde Italiaanse sopraan Renata Scotto, werd Sesto leren ook een opdracht van haar. We werkten samen aan de Mozartiaanse zangstijl en zochten naar de kristalheldere zuiverheid die zo’n rol vraagt. Mozart zingen is erg verschillend van het zingen van belcanto, waarin ik vooral gespecialiseerd ben. Al vormen opera’s zoals Mozarts Don Giovanni of ook zijn La clemenza al een brug richting belcanto door de grote muzikale en passionele emotionaliteit die erin vervat ligt.

Wie is Sesto voor jou?

Aan het begin van de opera ontmoeten we Sesto als een tiener, een passionele jongeman die verblind is door zijn liefde voor de adellijke Vitellia. Hij kent ook een diepe vriendschap voor keizer Tito. Vitellia wil Tito vermoorden om zelf aan de macht te komen en ze vraagt Sesto’s hulp, wat hem in een diepe innerlijke tweestrijd doet verzinken. Uiteindelijk overwint zijn liefde voor Vitellia en helpt hij haar met een aanslag op de keizer. In het tweede bedrijf zien we hem opgroeien. De fouten die hij maakte en het lijden dat dat voor hem teweegbracht, laten hem tot inzicht komen. Hij denkt dat hij ter dood veroordeeld wordt en moet zich op het einde voorbereiden.

LACLEMENZADITITO MG 3274 c Annemie Augustijns small
La clemenza di Tito, Opera Ballet Vlaanderen, 2018

In de beroemde aria in dat tweede bedrijf Deh, per questo istante solo richt Sesto zich tot zijn vriend keizer Tito, tegen wie hij een aanslag pleegde die mislukte. Wat maakt de aria zo ontroerend en bijzonder?

Sesto is op dat moment klaar om te sterven. Hij is zich ervan bewust hoe onvolwassen hij was, hoe impulsief hij meeging in de moordplannen van Vitellia. De aria is eenvoudig en tegelijk diepzinnig. Er spreekt geen bitterheid uit, maar wel een aanvaarding van de eigen dood. Sesto vraagt dan wel om vergeving aan Tito, maar hij vraagt niet om bevrijd te worden. Hij wil gewoon dat Tito weet dat hij spijt heeft van zijn daden. De hele aria is als een gebed, als een laatste meditatie voor de dood. We horen hier een hele andere Sesto dan de obsessieve jongeling uit het eerste bedrijf die met zijn eerste aria Parto, parto toegeeft aan Vitellia om de aanslag op Tito te plegen.

Er zijn ondertussen meer dan 230 jaar verstreken sinds de creatie van de rol van Sesto. Kan je je vandaag nog verbonden voelen met hem? Wat kunnen we van hem leren?

Ik voel me altijd verbonden met de personages die ik vertolk. Ik probeer me in de plaats te stellen van het personage in de specifieke context van de opera. Ik denk dat Sesto gemanipuleerd werd door Vitellia. Dat mensen anderen manipuleren gebeurt nog altijd. Dat tijdig doorzien kan nog altijd een belangrijke les zijn voor ons.

De rol werd door Mozart gecomponeerd voor een castraat, een hoge mannenstem. Je zingt de rol nu als vrouw. Is het niet vreemd een mannelijk personage te zingen?

Nee, helemaal niet. Ik beweeg me wel anders dan wanneer ik een vrouw vertolk op de bühne. Maar een deel van mijn persoonlijkheid is erg mannelijk. Toen ik opgroeide, was ik niet zo meisjesachtig of elegant. Ik had altijd al een jongensachtige energie, die ik nu nog instinctief kan aanspreken. Dat vind ik ook heel leuk. Sesto als personage is niet echt een heroïsche rol, hij is eerder een tedere jongen. Dat maakt het makkelijker…

Je zong al in Milo Rau’s regie van La clemenza di Tito bij de creatie in Genève. Hoe was het voor jou om toen met hem te werken?

Ik hou enorm van Milo Rau’s radicale ideeën. Ik vind zijn visie absoluut geweldig. Het is als een mix tussen fantastische post-apocalyptische beelden, een elitaire kunstgalerij en de dagelijkse realiteit van echte mensen. De ware biografieën van de figuranten op de scène worden geprojecteerd tijdens de voorstelling. Gedurende de repetities kwamen we meer en meer van die verhalen te weten. Dat was enorm emotioneel. We kenden die mensen ook zo goed ondertussen. Milo is een attente man, hij vroeg voortdurend hoe het met ons ging, was enorm respectvol en besprak zijn ideeën over de personages met alle zangers.

Milo Rau noemde Sesto in een eerder interview een masochist. Klopt dat voor jou?

Ja, dat denk ik wel. Mensen die sterker in hun schoenen staan, zouden de verleidingen van Vitellia beter weerstaan. Waar komt dit dan bij Sesto vandaan? Misschien een onverwerkt trauma uit zijn kindertijd? We kennen zijn biografie niet, maar dat lijkt me plausibel. Ik kan me voorstellen dat Sesto een dominante moeder had, waardoor hij zich op latere leeftijd aangetrokken voelt tot zo iemand?

CARMEN 18 MG 0239 small
Carmen, Opera Ballet Vlaanderen, 2012

Je zong Sesto al vele malen de laatste jaren. Is het fijn voor jou dezelfde rol verschillende keren te interpreteren?

Ja, absoluut. Ik blijf nieuwe interpretaties vinden in een rol zoals Sesto. Als je groeit als mens, groeit ook je kijk op de personages die je speelt. Dat heeft niet alleen met levenservaring te maken, maar ook met mijn lichaam en mijn stem die veranderen. De voorstelling hier zal helemaal anders worden dan in Genève, met nieuwe ideeën van Milo, andere figuranten en ook een nieuwe cast. Met Alejo Pérez werkte ik al eens samen voor Carmen in Wenen en dat was een geweldige ervaring. Ik kijk er enorm naar uit om in deze La clemenza opnieuw in de huid van dit uitzonderlijke personage te kruipen.

ONTDEK LA CLEMENZA DI TITO

Beelden: Annemie Augustijns

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons