DANSER
Toen Jeroen Verbruggen 11 was, zette hij zijn eerste pasjes in jazzdance. Het dansvirus had hem al snel in zijn greep en hij deed auditie bij de Koninklijke Balletschool in Antwerpen. Naar eigen zeggen was het hem aanvankelijk vooral om het ene uurtje jazz te doen, de balletlessen moest hij er maar bij nemen. Gaandeweg sloeg dat helemaal om en in 2000 waagde hij zijn kans op de Prix de Lausanne, een van de meest vooraanstaande concours voor balletdansers. Hij kaapte er de zilveren medaille én de publieksprijs weg. Na dat succes voegde Verbruggen zich voor twee jaar bij ons gezelschap. Als danser van Ballet Vlaanderen was hij bijvoorbeeld te zien in Jan Fabres Het zwanenmeer; een voorstelling met een creatieproces dat een diepe indruk op hem zou nalaten. Na een tussenstop bij het Ballet d’Europe in Marseille sloot Verbruggen zich in 2004 als eerste solist aan bij de rangen van Les Ballets de Monte Carlo, destijds geleid door Jean-Christophe Maillot. In datzelfde jaar werkte hij er mee aan Sidi Larbi Cherkaoui’s eerste wereldcreatie voor een klassiek balletgezelschap: In Memoriam. Ook die creatie zou bepalend blijken voor Verbruggens verdere loopbaan. Met Maillot en zijn gezelschap voelde Verbruggen een sterke artistieke verwantschap en ze zouden zo’n tien jaar intensief samenwerken. Maillot kent ons publiek overigens nog van zijn iconische Faust, die ons gezelschap in 2017-2018 met veel bijval op de planken bracht.