- Video
- Opera
Julian Rosefeldt regisseert zijn eerste opera, Faust
ma 30 mei 2022
Met Faust neemt Julian Rosefeldt eindelijk de eerste opera van zijn carrière onder handen. In de voorstelling wil hij de muziek van Schumann versmelten met videobeelden. Hoewel het Rosefeldts eerste regieopdracht is, weet hij zeer goed hoe hij die twee kunstvormen kan samenbrengen. Ontdek de bijzondere wereld van Julian Rosefeldt in drie van zijn video-installaties.
My home is a dark and cloud-hung land (2011)
Een man staat op een rots en kijkt uit over een dicht bebost panorama. Hij keert zijn rug naar de toeschouwer, waardoor de blik nog verder het landschap wordt ingezogen. Uit de mist verrijzen drie boomtoppen. Daar is het: het Duitse woud. Dichters en denkers die droomden van een Duitse natiestaat liepen hier rond, net als hun nakomelingen die die natiestaat met geweld wilden uitbouwen tot een wereldrijk. Het Duitse woud is een plaats van tegenstellingen.
In deze video-installatie verschijnen op vier schermen verschillende, soms tegenstrijdige perspectieven op dit Duitse cultuurgoed. Maar de monumentale beeldcomposities blijken al snel fake: de ochtendmist komt uit een mistmachine zoals je die in theaters vindt. Enkele meters naar rechts veegt een rekwisiteur het stof van een rots, en terwijl een fanfare repeteert, wordt een decor van bomen opgetrokken op een podium in het bos.
Julian Rosefeldt gebruikt in de video over zijn donkere en bewolkte thuisland muziek van... Robert Schumann! De basstem van René Pape vertolkt Schumanns Waldeinsamkeit in een bosdecor uit een opera.
Bekijk hier de video-installatie
Manifesto (2015)
Met het werk Manifesto uit 2015 behaalde Rosefeldt ongetwijfeld zijn grootste internationale succes. Daarin herschikt en contextualiseert hij beroemde manifesten uit de kunstgeschiedenis. De Australische steractrice Cate Blanchett vertolkt de resulterende tekstcollages in dertien rollen op evenveel schermen en maakt de ‘kunstenaarsmanifesten’ telkens opnieuw op onverwachte wijze voelbaar voor de zintuigen. Het werk werd al getoond in meer dan twintig musea en op festivals over de hele wereld, en groeide uit tot een internationale hit in de kunstwereld.
Het moment dat Manifesto voor velen onvergetelijk maakt, is tegelijk het centrale muzikale hoogtepunt. Op elk van de dertien schermen verandert Cate Blanchetts voordracht van de manifesten in een soort monotoon gezang, telkens op een andere toonhoogte. De verschillende schermen zijn zo gesynchroniseerd dat de gesproken woorden plotseling overal veranderen in muziek. Uit het gemurmel stijgt een polyfone koorzang op, die de bezoekers omringt en de ruimte vult.
In the Land of Drought (2015/2017)
In the Land of Drought onderzoekt de relatie tussen de mens en zijn invloed op de wereld. De video blikt vanuit een gefantaseerde toekomst terug op de menselijke impact op aarde. Een leger wetenschappers lijkt archeologisch onderzoek te doen naar de overblijfselen van beschaving nadat de mensheid zichzelf heeft uitgeroeid. De beelden van Rosefeldt, die volledig met een drone zijn gemaakt, zweven meditatief over het desolate landschap en de ruïnes. Steeds meer figuren, gekleed in witte pakken, duiken op om de ruïnes van de beschaving te inspecteren - in feite verlaten filmsets in de buurt van het Marokkaanse Atlasgebergte en vervallen industriezones uit het Duitse Ruhrgebied.
De video was voor de eerste keer te zien in combinatie met een live-opvoering van Haydns Die Schöpfung ('de schepping'), met Collegium Vocale en B‘Rock onder leiding van René Jacobs. Ook in Faust zullen gelijkaardige dronebeelden te zien zijn, en opnieuw zal Collegium Vocale op het podium staan.
Benieuwd wat Julian Rosefeldt met Schumanns Faust zal doen?