ART 42 / Kinderen hebben het recht hun rechten te kennen. Volwassenen moeten die rechten kennen en kinderen helpen ze aan te leren.
JOHAN Hoewel de titel en het verhaal vette knipogen zijn naar Thea Beckmans jeugdklassieker Kruistocht in Spijkerbroek, wilden we in eerste instantie een voorstelling maken die kinderrechten centraal stelt. Het boek uit de jaren 70 gebruikt de middeleeuwse kinderkruistochten om te tonen hoe kwetsbaar kinderen zijn en dat ze misbruikt kunnen worden door volwassenen. Het inspireerde ons om de duizenden onzichtbare verhalen over kinderrechtenschending te vertellen en stil te staan bij onze rol als volwassenen. We hebben vandaag een kruispuntdenken nodig waarbij alles wat te maken heeft met de plek van een kind in onze samenleving de volle aandacht krijgt.
MATTHIAS We refereren in de voorstelling aan situaties waarin kinderen geïnstrumentaliseerd worden voor de ideologie van volwassenen. Kenneth Michiels verzamelde en monteerde videobeelden die kinderarbeid en kindsoldaten vroeger en nu tonen. Door die beelden te gebruiken in de voorstelling trekken we de individuele verhalen open in tijd en ruimte. We willen benadrukken dat het kinderrechtendebat van alle tijden is.
DOMINIQUE Ook de tocht naar het beloofde land uit Beckmans verhaal is van alle tijden. In onze familie-opera gaat een grote massa kinderen op zoek naar een plek die ze verdienen. Die queeste heeft veel weg van een gedwongen migratie, maar straalt ook activisme uit. Door op tocht te gaan strijden de kinderen voor een doel. Tijdens de tocht worden ze geconfronteerd met onrecht en ongelijkwaardigheid. We gebruiken de queeste om een besef bij de personages en het publiek te laten binnensijpelen.