Je laat de dansers in jouw werken op een specifieke manier omgaan met hun lichaam. Je dansstijl oogt vaak onnatuurlijk, verwrongen en met bijna amorfe vormen. In hoeverre bereik je die specificiteit met de dansers van OBV, die jouw werk nu voor het eerst brengen?
Ik gebruik natuurlijk de ervaring en kennis die ik eerder heb opgebouwd in het ontwikkelen van mijn choreografische taal. Maar die taal evolueert ook mee met de projecten die ik doe en past zich aan de dansers met wie ik werk aan. Elke creatie is voor mij anders. Elke repetitiedag is anders. Soms laat ik de dansers met een bepaalde inhoudelijke input bewegen op de muziek in de ruimte, en vervolgens focus ik me op de specifieke vertolkingen die een scène nodig heeft. Het belangrijkste voor mij is altijd om hen te observeren. Ik creëer terwijl ik kijk en zie hoe ze zich tot elkaar verhouden.
Voor Romeo + Julia bijvoorbeeld vraag ik de dansers bepaalde lichaamsdelen te isoleren en daarop te focussen. Vervolgens laat ik hen dat lichaamsdeel in een richting duwen, waarop hun hele lichaam op natuurlijke wijze wil meedraaien en dan stel ik net voor om daartegen te werken. Zoals bij een rubikskubus wordt de beweging zo erg verwrongen. Dat anorganische vind ik uitermate boeiend. Steeds probeer ik verder te gaan in dit soort complexe dynamieken.
‘Op de universiteit leer je alles over logos. Het leven en de maatschappij brengen je ethos bij. Pathos neem je mee uit je kindertijd en net dat gevoelsmatige en onverklaarbare voelt soms veel echter’
— Marcos Morau
Hoe werk je met de dansers om de uiteindelijke scènes te creëren?
'Ik geef je een voorbeeld. Vandaag werkten we rond het moment na de balkonscène, wanneer Julia alleen is. Ik sprak met de dansers over de ambivalentie die zij voelt: aan de ene kant is ze verliefd, maar tegelijk weet ze dat die liefde ingaat tegen alles wat ze kent. Het keert haar tegen de maatschappij en tegen haar familie. En zelfs met dat besef accepteert ze het risico en de paranoia die haar naar haar lot zullen drijven. We proberen die tegenstrijdigheden te verkennen in de beweging. Het voelt aan als een drang om te exploderen en tegelijk is er een grote ingehoudenheid. Wat is er over van de liefde na die beroemde balkonscène? Wanneer Julia alleen is, zijn de herinneringen sterker dan de werkelijkheid. Daarom herhalen we – aangegeven door de herhalingen van de thema’s in de muziek –
elementen uit de balkonscène maar nu op een nieuwe en eerder verwrongen wijze.'
Foto Marcos Morau: © Daniel García Sala