Mariano Pensotti Toen ik vijftien jaar geleden samen met een groep gelijkgezinde kunstenaars in Buenos Aires het collectief Grupo Marea oprichtte, lag het verbinden van verschillende disciplines aan de basis van onze artistieke praktijk. En dat is nog altijd zo. Steeds opnieuw zoeken we voor elk verhaal de juiste kunstvorm. Dat kan gaan van theater over films en grootschalige installaties tot locatievoorstellingen. In de wereld van de opera ben ik een nieuwkomer, maar ik kon voor Madama Butterfly wel opnieuw samenwerken met scenografe en kostuumontwerpster Mariana Tirante, die mee Grupo Marea oprichtte. Als we met een kunstvorm werken die ons niet vertrouwd is, voedt dat gelukkig net de creativiteit van Mariana en mezelf.
- Opera
- Interview
Mariano Pensotti en Daniela Candillari over Madama Butterfly
door Koen Bollen, wo 24 jul 2024
Wat betekent anders zijn? Wie is de ‘ander’? Zullen we samenleven of zullen we die ‘ander’ transformeren in onszelf? Dat zijn de prangende vragen die regisseur Mariano Pensotti en dirigente Daniela Candillari opwerpen in hun eigentijdse kijk op dé klassieker onder de operaklassiekers: Madama Butterfly.
Giacomo Puccini creëerde met Madama Butterfly een van de populairste opera’s aller tijden. Fans omschrijven de ‘Japanse tragedie’ als een muzikaal meesterwerk, prachtig georkestreerd en met briljante aria’s en duetten die de beklijvende plot voortstuwen. Critici hebben het dan weer over een verouderde – zelfs immorele – westerse blik op een gefantaseerd Verre Oosten.
Dat een muzikaal meesterwerk zoals Madama Butterfly die tegenstrijdigheid kan overstijgen, tonen dirigente Daniela Candillari en regisseur Mariano Pensotti in hun visie op het werk. Madama Butterfly wordt bij hen een krachtige vrouw, een mythische figuur die uitnodigt om te reflecteren over het anderszijn. Het is een thema dat vandaag – misschien meer dan ooit tevoren – een centrale rol speelt in ons maatschappelijk denken.
Daniela Candillari Dat is mooi gezegd. Ik zie een grote overeenkomst tussen wat wij doen. Als kind was ik al erg vertrouwd met opera door mijn grootmoeder, die operazangeres was. Ik raakte al jong gefascineerd door verhalen vertellen met muziek, hoe je door klank naar vele werelden gevoerd kan worden. In mijn thuisland Servië zag ik de ene avond Carmen, dan weer een Franse opera uit de 18e eeuw, en dan weer een werk van Wagner. Elke avond een verschillende emotionele en culturele wereld… Ik studeerde eerst klassieke piano in Graz, daarna jazzpiano aan de Indiana University, en behaalde een doctoraat in Wenen. Ik was altijd al geboeid door verschillende genres: klassiek, opera, jazz en folk. Ook als operadirigente spits ik me niet toe op één specialisatie: ik hou evenveel van barok, romantiek en hedendaagse muziek als van wereldcreaties. Ik ben geïnteresseerd in de emoties achter de noten. Wie zijn de personages, hoe worden ze door de muziek geladen en hoe brengen we ze tot leven?
Mariano Het menselijke achter de personages zoeken is ook voor mij erg belangrijk. Bij de theaterstukken die we met Grupo Marea creëren, schrijf ik zelf de tekst en ontwikkel ik van meet af aan de personages. Bij opera is dat natuurlijk niet zo. Ik voel wel een verwantschap met Cio-Cio-San. Ze is niet gelukkig met wie ze is en heeft een onstuitbaar verlangen iemand anders te zijn, ook al veroorzaakt dat een tragedie.
Het vervormde dubbel van jezelf
Mariano Hoewel Puccini’s Madama Butterfly theatraal enorm goed geschreven is en prachtige muziek bevat, werd het me al bij een eerste lezing duidelijk hoe problematisch enkele elementen zijn. Het verhaal gaat over een Japanse jonge vrouw, Cio-Cio-San, die samen met een huis verkocht wordt aan een rijke Amerikaan. Ik las dat hele stuk van meet af aan als een verhaal over hoe iemand een ‘ander’ bouwt. Cio-Cio-San wil zich distantiëren van haar eigen cultuur en zich transformeren tot een Amerikaanse vrouw. Bij uitbreiding gaat het hele stuk erover hoe Puccini en zijn librettisten het beeld van een ‘ander’ bouwen, hoe ze een beeld scheppen van Japan en het Japanse volk binnen de trend van het exotisme aan het einde van de 19e eeuw en het begin van de 20e eeuw.
Voor mij werd de sleutel tot het werk het idee van de ‘ander’ als een vervormde dubbel van jezelf. Hoe Cio-Cio-San een alternatief beeld voor zichzelf construeert, hoe ze haar familie en cultuur de rug toekeert en hoe ze haar huis in een Amerikaanse woning omvormt. Voor Cio-Cio-San is Kate Pinkerton, de nieuwe vrouw van haar echtgenoot, een Amerikaanse dubbel van zichzelf. Daar komt bij dat Cio-Cio-Sans reflectie over de ‘ander’ eindigt in dezelfde rituele zelfmoord die haar vader pleegde.
Om die ideeën om te zetten in een regie ontdeden we ons van alle Japanse elementen. Er zijn geen geisha’s en geen kersenbloesems. We kozen voor een wereld in zwart en wit. Voor de scenografie creëerden we voor elk van de drie bedrijven een telkens nieuw beeld van een huis, als een alomtegenwoordig mechanisme waarin mensen als het ware gevangen zitten. In het eerste bedrijf heb je een blok, een huis gemaakt van spiegels waarin de personages zichzelf zien. Zo worden een soort van dubbels van hen gecreëerd. Dat huis is niet betreedbaar en er gaat een dreiging vanuit. In het tweede bedrijf bestaat het huis uit lagen die langzaamaan vernield worden, terwijl de droom van een nieuw leven dat Cio-Cio-San voor zichzelf had gecreëerd, uiteenvalt. In het laatste bedrijf is het huis een zwart volume dat uit de toneeltoren langzaam neergelaten wordt. Zo wordt een beeld gecreëerd van een huis dat de personages op de scène als het ware onderdrukt. We creëerden ook een raamvertelling door een personage toe te voegen: Maiko Nakamura. Zij is de regisseur van deze Madama Butterfly, niet ik. Ik wilde respectvol blijven naar Puccini en het libretto toe en het stuk niet verstoren. Ik wilde wel een hedendaags perspectief brengen. Maiko Nakamura gaat zelf de uitdaging aan om een nieuwe versie van Butterfly te regisseren en onderzoekt in hoeverre zij zich identificeert met het personage Butterfly.
Hedendaags verismo
Daniela Ik zag de video van de eerste versie van de regie en ik was meteen geraakt door dat idee van de ‘ander’. Ik kijk ernaar uit om ook het muzikale concept te herdenken aan de hand hiervan. Hoe kunnen we ook muzikaal de boog van deze Butterfly maken? Waar kan het impactvol zijn om de stemmen op de voorgrond te laten treden of om een groep instrumenten meer te accentueren? In veel van zijn opera’s creëerde Puccini scènes waarin slechts enkele personages op het toneel zijn. In die momenten worden de interpersoonlijke connecties tussen mensen het felst belicht. De vraag is voor mij als dirigente altijd hoe je de psychologie van de personages verbindt met de muziek en hoe je ondersteunt wat op de scène gebeurt.
Als we denken over Puccini binnen de traditie van het verismo (een artistieke stroming met een hoogtepunt aan het einde van de 19e eeuw, waarin realisme en verhalen van ‘gewone’ mensen, en niet van koningen, goden of helden, op de voorgrond staan, red.), proberen we stukken uit die periode vaak in de context van de tijd te zien. Ik denk dat de ware betekenis van verismo is dat we zo’n stuk net vanuit onze tijd moeten lezen, vanuit ons perspectief. Dat maakt van Madama Butterfly een tijdloos werk. We kunnen het lezen vanuit de positie waar we nu staan als maatschappij.
Mariano Ik ben helemaal akkoord dat de belangrijkste vraag is hoe we een repertoirewerk vandaag kunnen begrijpen. We willen geen museale aanpak, maar ik wilde ook niet dat mijn regie disruptief zou zijn. Toen we in 2021 de eerste versie maakten van dit stuk in Straatsburg, zaten we nog volop in de pandemie. We creëerden het stuk via online tools. Nu, met de enorme opmars van het extreemrechtse gedachtegoed over de hele wereld en het vraagstuk van de nationale identiteit, zal ditzelfde stuk, slechts enkele jaren na onze eerste versie, helemaal anders resoneren. Wat betekent anders zijn? Wie is de andere? Zullen we samenleven of zullen we de ‘ander’ transformeren in onszelf? Zonder dat Madama Butterfly overduidelijk politiek geladen is, of zonder dat we een duidelijk politiek statement willen maken met onze regie, voel ik toch aan dat die thema’s een rol zullen spelen bij de beleving van de voorstelling vandaag.
Daniela In de muziek vinden we ook sporen van Puccini’s ideeën over de representatie van niet-Europese culturen, die we vandaag op een andere manier beleven dan 120 jaar geleden. Je hoort Amerikaanse en oosterse motieven die niet eens altijd op Japanse muziek teruggaan. De Star-Spangled Banner was op het moment dat Puccini Madama Butterfly componeerde nog niet het Amerikaanse volkslied. Ondertussen hebben we die melodie al zo vaak gehoord dat die muziek nog sterker geladen is.
Slachtoffer én regisseur van haar eigen lot
Daniela Cio-Cio-San zegt aan het einde van de opera: ‘Als je niet met eer kan leven, moet je met eer sterven.’ Dat is voor mij een uitspraak van een erg integer iemand met een groot rechtvaardigheidsgevoel. De moed die ze toont om tegen haar cultuur en haar familie in te gaan en de fatale keuze die ze aan het einde maakt, zijn beïnvloed door haar hele sterke gevoel van wat juist is. Als het niet anders kan, is er voor haar maar één uitweg.
Mariano Je kan zien hoe sterk Cio-Cio-San is op momenten van zwakheid, op de emotionele momenten waarin ze nog niet overtuigd is van wat ze zal doen. Je kan haar zien als een Japanse vrouw uit het begin van de 20e eeuw, die moet omgaan met de voorschriften van haar traditie, maar je kan haar personage ook begrijpen als een filosofisch idee. Tot op zekere hoogte willen we allemaal iemand anders worden. Het is voor mij een van de menselijke tragedies dat we slechts één persoon kunnen zijn, dat het niet mogelijk is velen te zijn.
Daniela Wanneer Cio-Cio-San op het punt staat zelfmoord te plegen, komt haar kind naar haar toe. Ze zingt een hartverscheurende laatste aria, waarin ze zegt hoe het kind op haar lijkt. Ze vertoont op dat moment een ongelooflijke controle en ook een enorme bevrijding. Ze zegt hem: ‘Va. Gioca, gioca!’ (Ga. Speel, speel!) Daarin zit zo’n mooie vooruitgangsgedachte vervat. Herinner je zoveel je kan vanwaar je komt, maar kijk niet terug! Want elk leven moet een nieuw leven zijn. Butterfly uit de wens dat haar zoon een ander leven zou hebben dan dat zij en ook haar vader gekend hebben. Het is de wens iets beters te beleven.
Mariano Helemaal akkoord. Ik geloof dat het erom gaat door de cirkel te breken waarin ze zelf gevangen zit. Haar zoon zal hieraan kunnen ontsnappen. ‘Ga. Speel!’, is een uitnodiging om na te denken over wat de toekomst zou kunnen zijn.