‘De inspiratie voor deze reeks kwam me via twee routes aangewaaid: het parlement en Romeinse standbeelden. Ik ben altijd gefascineerd geweest door de bijeenkomsten van parlementen die op tv worden uitgezonden. Niet zozeer om de topics die er behandeld worden, maar wel om naar de mensen daar te kunnen kijken. Sommige parlementariërs zijn theatraal door hun witte pruiken, andere zijn dat in hun stoffige maatpakken schreeuwend naar elkaar. Telkens wanneer de kamer in brand staat, wordt dat daarna in het journaal ontleed en kijken we er vervolgens opnieuw en opnieuw naar, als naar een tragikomedie. Soms springen de mannen over hun bureaus het podium op om hun collega’s fysiek te lijf te gaan.
Over de fotografie bij seizoen 23/24
do 4 mei 2023
Als je hun een dag tevoren had gevraagd een andere man op te tillen, zouden ze zeggen dat ze dat niet kunnen. Net zoals de vrienden van mijn vader zouden ze klagen over rugpijn. Maar wanneer ze in een situatie gebracht worden waarin ze vernederd worden voor het oog van hun kiezers, live op televisie, transformeren ze in straatvechters. De parlementsleden van de andere zijde proberen dan om hen uit elkaar te halen – waarop ook zij betrokken raken in de vechtpartij en een complete chaos volgt. Als je de beelden in slow motion opnieuw afspeelt, lijken de mannen zo poëtisch gechoreografeerd dat ze me herinneren aan Romeinse standbeelden, bevroren in de actie met de vuist vooruit, voor de eeuwigheid. Op dat moment zijn het geen parlementsleden meer, maar individuen wier trots en ego hun een kracht geven die hun natuurlijke vermogens ver overstijgt. Voor mij worden ze dan een “dayı” of “nonkel”.’
Istanbul, 2021