• Ballet

De pers over Petroesjka / Die sieben Todsünden

za 16 dec 2023

Beeld Diesieben Todsunden

De (inter)nationale pers is unaniem enthousiast over de double bill Petroesjka / Die sieben Todsünden en is onder de indruk van de prestaties van onze dansers én het orkest. Lees er hieronder meer over.

Met deze diptiek wordt de grens tussen muziek en dans verkend, en vervolgens genadeloos uitgewist. Het resultaat is een bijzonder energetische symbiose van kunstvormen die elkaar naar een hoger niveau weten te tillen. Opera Ballet Vlaanderen doet zijn naam alle eer aan.

— **** De Standaard


**** BACHTRACK

over Petroesjka
De langzame, methodische bewegingen van het corps de ballet zijn hypnotiserend en het soepele poppenspel maakt wat pantomime zou kunnen worden tot een meeslepend spektakel waarin het publiek emoties begint te ontwikkelen voor dit bijzondere wezen.

over Die sieben Todsünden
De neonkleuren, jazzy cabaretscènes, giftige familierelaties en Anna's strijd met zichzelf zorgen voor verschillende lagen om te ontrafelen en je zou de voorstelling makkelijke meerdere keren kunnen zien. Het is verontrustend, maar het meesterlijke verhaal is ook enorm vermakelijk.

Petroesjka beeld

Het unieke karakter van het programma hoeft niet te verbazen voor een compagnie die altijd al vooruitstrevend is geweest.

— **** Bachtrack

PZAZZ

over Petroesjka
Het is de perfecte coördinatie van de dansers die je het geheel doet zien, en je doet geloven dat een echt beest voorbij holt of graast van de struikjes.

over Die sieben Todsünden
Het is kostelijk om te zien hoe de dubbele Amerikaanse moraal hier geridiculiseerd wordt in inventieve danspartijen die, in het spoor van Weill, uit veel vaatjes tappen. Dat maakt de voorstelling ook authentiek... Het klopt helemaal met de spanning tussen de muziek van Weill en het libretto van Brecht. Het orkest onder leiding van Alejo Pérez levert trouwens een krachtige interpretatie. Het stuk duurt maar zo’n 35 minuten, maar je zou er niet één van willen missen.

Beeld Diesieben Todsunden2

Aan het einde van een avond waar zowel muzikaal als qua dans en zang werkelijk alles klopt, volgt een oorverdovend applaus. Terecht.

— Der Opernfreund

Fascinerend in zijn precisie en plasticiteit. .... Wat een geweldige avond!

— Anaclase

Ook het publiek is enthousiast:

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons