Persquotes over New Ballet mécanique / Half Life
wo 4 okt 2023
Over de tour de force van ons ballet is de pers het alvast eens. Lees hier wat cultuurjournalisten nog meer schrijven.
"Voor wie niet vertrouwd is met ballet, is Half Life makkelijk verteerbaar. Half Life gaat met een rotvaart vooruit en daar hebben de zware techno-bassen van de Israëlische componist Ori Lichtik, die door je borstkas knallen, wellicht iets mee te maken. (...) Half Life is voor de performers een uitzonderlijk fysieke uitdaging en dat zie je ook. Hun halfnaakte lichamen stralen ook sensualiteit uit maar vooral rauwe power. Door de belichting zie je elk minuscuul spiertje bijna uit het lichaam barsten."
— Het Laatste Nieuws
"Het beeld regeert tijdens ‘New ballet mécanique’. Voorwerpen en dansers worden een organisch, mechanisch en repetitief geheel. Dat levert prachtige tableaus op, zoals wanneer blauwe olievaten de dansers met hun perfecte lichaamsbeheersing uitdagen."
— De Tijd
"Siegal kiest voor overdrijving, uitvergroting, ontregeling, alsof dansers oneindig plooibare marionetten waren. Op die momenten blijkt onmiskenbaar hoezeer Siegal getekend is door de tegendraadse manier waarop Forsythe vanaf de jaren 1990 met zijn Ballett Frankfurt, waar Siegal deel van uitmaakte, het ballet als een ‘blokkendoos’ van bewegingsfiguren ging gebruiken."
"Eyal werkte die beelden zo secuur uit dat je als vanzelf ziet waarover dit gaat: een samenleving waarin geldingsdrang, groepsdruk, het verlangen naar ‘iemand die het weet’ en individueel streven naar geluk op een gespannen manier samenkomen. Het toont hoe een samenleving beweegt. Letterlijk en zeer nadrukkelijk. Iets te, naar mijn smaak, maar onmiskenbaar virtuoos. Topwerk."
— Pzazz