Justin Hopkins karakteristieke stem
Voor Extant heb ik daarnaast geluiden gesprokkeld tijdens de casting en repetities van de dansers met choreograaf Jermaine Spivey. Met Justin Hopkins, de bas-bariton die in de voorstelling zit, ben ik door de Opera in Antwerpen gewandeld. Ik heb hem gevraagd om het gebouw te laten resoneren door met zijn stem dingen te doen die hij vanuit zijn achtergrond als operazanger niet gewend is. Justin heeft zo’n karakteristieke stem! Ik wil daarnaast ook samplen uit liedjes van zwarte artiesten, zoals Whitney Houston, Mariah Carey en Otis Redding. Het idee van Jermaine en mij is om ook die stemmen die normaal geen toegang hebben tot de opera- en balletwereld uit te nodigen en hun een plek te geven in deze gebouwen en voorstellingen.
De field recordings zijn de bouwstenen waarmee ik in de studio aan de slag ga. Eerst luister ik alles terug en daarna orden ik wat ik heb opgenomen – het zijn meestal een héle hoop geluiden (lacht). Daarna volgt een erg intuïtief creatieproces. Hier en daar pik ik er geluiden uit die me zijn opgevallen en die ergens het begin van zouden kunnen zijn. Justins stem bijvoorbeeld zou de aanzet van een motief kunnen zijn... Ik ga gewoon aan de slag met mijn computer en mijn synthesizer zonder dat ik vooraf weet waar ik zal uitkomen. Ik voeg ook soms instrumenten toe. Ik zit dan echt in een flow en omhels volop wat op me afkomt.