Bevrijding
Trigger voor de vertelling van Vake Poes; of hoe God verdween was het verleden van Houbrechts grootvader van vaders kant: ‘Ik vond de verhalen van mijn grootvader over zijn jeugd tijdens de Tweede Wereldoorlog vrij atypisch ten opzichte van de meeste verhalen over die periode. Wat hem overkomen is, heb ik vervreemd, gedramatiseerd en aangevuld met eigen verzonnen herinneringen. Ik creëerde het nieuwe en fictieve personage Vake Poes. Vake Poes werd slachtoffer van seksueel misbruik binnen de katholieke kerk in de oorlogsjaren 1940. Op school kreeg hij les van broeders, maar met de bezetting van de stad waar hij opgroeide, veranderde het lerarenkorps. Een meester die collaboreerde met de nazi’s nam de plaats van de geestelijke in.’
‘Als kind beleefde Vake Poes de Duitse overheersing als een bevrijding van het misbruik door de Kerk en van indoctrinatie door het katholieke geloof. Maar hij ruilde de ene indoctrinatie voor een andere. Dat vond ik een subversief en dubbel verhaal. Door het vertelperspectief te verbreden, kwam er een interessant generatieconflict binnen in de theatertekst. Ik heb ervoor gekozen een generatie toe te voegen, die de mijne is. Zo ontstond het personage van de Kleindochter aller Kleindochters die de herinneringen van deze fictieve Vake Poes herbezoekt.’