Jakub Het is een democratische voorstelling, er zijn geen grote solo-rollen. De Opéra van Parijs is een gigantisch gezelschap en je werkt er met veel mensen samen. De mooiste feedback die ik achteraf heb gekregen, kwam van de dansers zelf, die zeiden dat ze zich als een intieme groep waren gaan voelen.
Ursula Je zag ze ook echt op het podium veranderen, naarmate ze dieper in het stuk zaten. In het begin straalden ze zo’n beetje uit dat ze ‘gewoon hun job aan het doen waren’. Ik herinner me dat ik me daar zelfs een beetje aan stoorde, want Rain is een stuk waar je écht verliefd op moet worden. En die klik kwam er ook! Dat was een geweldig moment, weet je nog, Jakub? Ik hoop oprecht dat Rain op eenzelfde manier voor de dansers van Opera Ballet Vlaanderen zal werken en dat zij er net zo van zullen houden als wij.
Jakub Ik heb eerder met de dansers van OBV gewerkt voor Mozart / Concert Arias en heb daar de beste herinneringen aan. Ik zag ze vorig seizoen ook aan het werk in PUUR van Wim Vandekeybus. OBV is ook een kleiner gezelschap dan Parijs (OBV schafte ook het rangensysteem af in het seizoen 23/24, red.) en jullie brengen vaak hedendaags werk. Dat soort ervaringen cumuleert, de dansers hebben steeds meer tools in hun koffer. Ze zijn het gewend om werk van verschillende choreografen te dansen. Ik kijk er enorm naar uit om opnieuw met ze te werken.
‘Een choreografie aanleren is alsof je de kleren van iemand anders aantrekt. Die gaan ook pas na een tijd lekker zitten, nadat je er je eigen accenten aan hebt toegevoegd’
Dansen als een rockband
Jakub Truszkowski en Ursula Robb waren jonge, beginnende dansers toen ze samen met choreografe Anne Teresa De Keersmaeker aan Rain werkten. Ze droegen wezenlijk bij aan de creatie. Ze nemen ons mee terug naar die opwindende dagen.
Jakub Het creatieproces was intens en gefocust. We zijn eraan begonnen in oktober 2000 en tegen de kerstbreak was het stuk klaar, dus negen weken heeft het geduurd. In januari 2001 ging Rain in première.
Ursula Veel materiaal kwam van het stuk dat we daarvoor met Rosas hadden gedaan, In Real Time. Dat materiaal werd voor Rain overgezet naar de muziek van Steve Reich, Music for 18 Musicians, wat nog niet zo eenvoudig was. Soms leek het helemaal niet te passen en voelde het alsof we een vierkant in een rond gat probeerden te duwen. (lacht) Maar zo gaat het vaak voor dansers, hé, dat ze chocola van materiaal moeten maken en er hun eigen weg in moeten vinden. Anne Teresa had ons voor In Real Time gevraagd wat die titel bij ons opriep. Mij deed de uitdrukking denken aan de novelle Rain van de Nieuw-Zeelandse schrijfster Kirsty Gunn. Die vertelt over een meisje dat aan het eind haar jongere broer tevergeefs probeert te reanimeren bij een verdrinking. Je zit zo in het moment dan…
Jakub Veel duetten die later hun weg vonden naar Rain ontstonden zo vanuit het idee van een neerwaartse spiraal of de poging om iemand uit de vloer weer omhoog te liften, dus net erg vitaal. Ik heb persoonlijk een bijzondere band met Rain. Anne Teresa had me voor In Real Time – wat mijn allereerste stuk met Rosas was – gevraagd een mannelijke frase te bedenken als antwoord op een vrouwelijke frase die zij had gechoreografeerd. Die frase van me werd de basisfrase van Rain, en wordt in de hele voorstelling voortdurend gespiegeld en verdubbeld door de dansers, zowel de mannen als de vrouwen. Het is zo bijzonder dat dat materiaal 23 jaar later nog altijd gedanst wordt en zo’n impact heeft.