MARIA Het huis liet ons in die onzekere periode nooit vallen. Toen werd aangekondigd dat we geen voorstellingen meer zouden spelen en naar huis konden, besloten wij nog even te blijven. Ons appartement was geboekt en we dachten bij onszelf: laten we er het beste van maken en proberen te genieten van ons verblijf. Uiteindelijk hebben we zelfs nieuwjaar gevierd in België. Plotseling mochten de cultuurhuizen weer spelen en OBV contacteerde ons onmiddellijk. Er was veel goesting om dit verhaal af te maken met de mensen met wie het gestart was.
'Ik ben ervan overtuigd dat de operette een en al fun zal zijn, zowel voor het publiek als voor de zangers. Wie wordt nu niet vrolijk van die aanstekelijke muziek, het komische acteerwerk en dat extra schepje drama?'
— Maria Chabounia
De kans dat de zalen nu wel vol zullen zitten, is alvast groot: volgend seizoen zingen jullie in de publiekslievelingen Die Fledermaus en Les Pêcheurs de perles. Welke rol vertolken jullie in deze producties?
MARIA Ik speel Adele in de concertante opvoering van Die Fledermaus, de eerste operette die ik zing. Mijn vader werkte in Minsk bij een operettetheater, dus het repertoire is me zeker niet onbekend (lacht). Ik verheug me erop Adele op de scène te brengen en alle speelsheid in me naar boven te halen. Het dienstmeisje is best roekeloos: met veel lef gaat ze naar een feest waar ze helemaal niet voor uitgenodigd is, ze meet zich een nieuwe identiteit aan en doet alsof ze bij de rijke bourgeoisie hoort. Wanneer ze bijna ontmaskerd wordt, zingt ze een aria vol bravoure waarmee ze zich moeiteloos uit de situatie bluft. Ik hou van haar moed, ze gaat voluit voor haar doel. Op het einde van het verhaal vertelt Adele dat ze actrice wil worden en in de spotlights van het theater wil staan. Dat klinkt herkenbaar, want gezien en gehoord worden is wat ik zelf ook altijd wilde. Ik vind het best spannend een debuut te maken in Strauss’ beroemdste operette, maar ik ben ervan overtuigd dat dit project een en al fun zal zijn, zowel voor het publiek als voor de zangers. Wie wordt nu niet vrolijk van die aanstekelijke muziek, het komische acteerwerk en dat extra schepje drama?
KARTAL Ook voor mij wordt het een spannend debuut: ik zing voor de eerste keer Zurga in Bizets Les Pêcheurs de perles, een prachtig werk over liefde en vriendschap, verloren relaties en opoffering. Ik heb de opera alvast enkele keren beluisterd en probeer in eerste instantie de rol van Zurga te ontrafelen. Dat helpt enorm voor de instudering van de partituur: pas als je het personage begrijpt, komen de interessante muzikale interpretaties naar boven. Zurga is een uitdagende rol, zeker in de regie van FC Bergman. Daarin moet hij veel levenservaring uitstralen, hij is getekend door een diep gevoel van nostalgie. Zurga wordt verteerd door een jaloezie die verschillende levensfases overspant. De rol is heel lyrisch gecomponeerd, met veel uitbarstingen van emoties. Ik hou van het grote spectrum aan emotionele contrasten dat in de muziek wordt aangesproken. Momenteel lopen er nog heel wat andere producties die tijd in beslag nemen, maar ik kijk ernaar uit Zurga beter te leren kennen.