• Ballet
  • Interview

In gesprek met Gisèle Vienne

Zien en gezien worden

door Koen Bollen, vr 14 mrt 2025

2425 CR0 Gisele Vienne c Estelle Hanania 02 OBV

Ze had zich voorgenomen om haar eigen versie van Le Sacre du printemps te creëren – en daaruit groeide een heel eigen werk (op andere muziek) dat ondertussen de wereld heeft veroverd. Choreografe Gisèle Vienne brengt haar meesterwerk Crowd met de dansers van OBV in een totaal herziene creatie. Dramaturg Koen Bollen zocht haar op in Parijs voor een gesprek.

20 december 2024. Gigantische rode neonletters aan het iconische gebouw van Théâtre Paris-Villette spellen de naam van Gisèle Vienne. Wereldberoemd is ze, niet alleen als choreografe maar ook als visueel kunstenares. Na enkele weken op tournee op het Aziatische continent is ze terug in haar thuisstad Parijs, met een zoveelste reeks voor-stellingen van Crowd, haar vermoedelijk bekendste werk waarmee ze wereldwijd zalen deed vollopen.

In juni 2025 zal voor het eerst een ander gezelschap dan het hare een werk van Vienne opvoeren. Crowd #2 rewritten with OBV wordt een hercreatie met andere en meer dansers. De opvoeringen worden het sluitstuk van een maandenlang proces waarin de complexe, innerlijke werelden van de personages worden ontwikkeld met de OBV-dansers en met Gisèle Viennes medewerkers Sophie Demeyer, Theo Livesey, Vincent Dupuy en Katia Petrowick. Het vergt een gedetailleerd repetitieproces om je de erg precieze bewegingstaal van Gisèle Vienne eigen te maken.

KOEN BOLLEN Ik zag gisteravond Crowd voor het eerst hier in La Villette. Negentig minuten lang kon je een speld horen vallen, zo intens aandachtig was het Parijse publiek voor je voorstelling. Wat maakt Crowd zo bijzonder voor zoveel mensen?

GISÈLLE VIENNE 'Crowd lijkt een heel specifieke ervaring voor een publiek te creëren. Je wordt als toeschouwer uitgenodigd tot een innerlijke dialoog. Het stuk biedt de toeschouwer veel ruimte om er eigen geschiedenissen in te lezen, of je nu achttien of tachtig bent. Crowd heeft iets archetypisch, en tegelijk is het sterk verbonden met een bepaald fenomeen van de underground cultuur: de technocultuur van de vroege jaren ‘90 en die van vandaag. Dat betekent dat er een element van herkenning is voor een groot deel van het publiek, al gaat Crowd tegelijk veel verder dan dat. Het stuk handelt op een erg diepe wijze over thema’s zoals liefde, affectie, de sociale uitwisseling van emoties en over hoe emoties onze perceptie beïnvloeden. Als ik gelukkig ben, angst voel of verliefd ben, is mijn fysieke beleving van de wereld bij elk van die emoties anders.'

'De beleving en perceptie van tijd is eveneens een belangrijk thema in Crowd: hoe enkele seconden zo cruciaal kunnen zijn dat ze enorm uitgerokken aanvoelen. Het stuk onderzoekt de ervaring van de verschillende vormen van tijd die het heden vormgeven. Het heden is opgebouwd uit het verleden en de ervaring van het nu, uit de verbeelding, herinneringen en verwachtingen. Ook de toekomst is al aanwezig in het heden en oefent er invloed op uit. Door die tijdslagen te tonen, als een tijdsarcheologie, biedt Crowd herkenningspunten aan het publiek. Mensen zien elementen uit hun eigen leven en gevoelens, al is de situatie op de scène zelf helemaal anders dan bij hen.'

2425 CRO crowd gisèle vienne beelden art Baselc Art Basel Crowd67c Estelle Hanania
Crowd (creatie uit 2017 door DACM / Gisèle Vienne) © Estelle Hanania

Je geeft ons als toeschouwer de kans om door die uitgerokken tijdsbeleving veel dieper stil te staan bij personages of situaties op de scène. Is dat iets wat je vanaf het begin van een creatieproces bedenkt?

'De specifieke wijze waarop we werken met traagheid versterkt zowel het bewustzijn als het waarnemingsvermogen van de performers én het publiek. De laatste maanden herlas ik het werk van de Franse schrijfster Nathalie Sarraute. In haar roman L’Usage de la parole schrijft ze uitvoerig en heel precies over het woord liefde. Ik hou van de verbanden tussen het werk van Sarraute en dat van kunstenaars zoals cineaste Chantal Akerman en choreografe Pina Bausch. Wat ik in hun werk sterk en ontroerend vind, is dat ze zich via literatuur, film of dans ingraven in situaties die we al honderden keren gezien lijken te hebben. Daarbij gaat het hen dan niet enkel over wat gezegd wordt, maar vooral op welke manier het gezegd wordt. Via hun werk tonen ze ons mogelijkheden om ons op nieuwe manieren te uiten en naar onszelf te luisteren. Onze manier van waarnemen verandert. Ik wil graag de woorden van Chantal Akerman met je delen, die ik hoorde in een audioarchief waarin ze sprak over haar film Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce 1080 Bruxelles, een meesterwerk: ‘Wanneer je iets toont dat iedereen al heeft gezien, is dat misschien het moment waarop je het voor het eerst ziet.'

'De filosofie kan begrippen zoals liefde, geweld of stilte definiëren en herdefiniëren. Die definities hebben impact in de wereld en wij handelen ernaar. Kunstvormen kunnen die definities bevestigen, maar ook bevragen. Ze kunnen de bestaande orde en onze manier van waarnemen bekrachtigen of net veranderen. In Crowd bijvoorbeeld herdefiniëren we wat voor mij de ervaring van liefde lijkt; als een hypersensitieve vorm van lichamelijkheid en bewustzijn.'

Wat me enorm opviel toen ik Crowd zag, waren de intense blikken van de performers. Is die choreografie van blikken iets waar je je heel bewust op richt? Of komen ze op een organische wijze voort uit het proces?

'Dat is een zeer belangrijk aspect van m’n werk: hoe kijk je en hoe word je bekeken? Hoe neem je waar, hoe word je waargenomen en hoe neem je jezelf waar? Machtsverhoudingen zijn een groot thema in mijn werk, aangezien ze onze samenlevingen structureren. Blikken onthullen veel over de manier waarop ons gedrag is georganiseerd. Daarmee geven ze ook inzicht in sociologische en politieke dynamieken. In Crowd is dat zichtbaar; in mijn andere stukken zoals L’Etang of Jerk nog meer. We worden cultureel getraind om sommige mensen wel te zien en anderen niet. We kunnen veel begrijpen van structurele ongelijkheden enkel door de choreografie van blikken te bestuderen. Daarover praten is cruciaal, omdat het helpt racisme, seksisme en alle vormen van ongelijkheid te doorzien en ertegen te strijden.'

'In fascistische media en retoriek worden mensen door middel van propaganda als minder waardevol dan anderen beschreven. Alleen al die retoriek rechtvaardigt geweld en de mogelijke escalatie naar een genocide. Van jongs af aan heb ik de noodzaak gevoeld om de schokkende mogelijkheid van geweld in onze samenleving aan te kaarten en er steeds effectiever tegen te strijden en dat zal ik mijn leven lang doen.'

2425 CR0 Gisele Vienne c Estelle Hanania 03 OB Vtif
© Estelle Hanania

'De manier waarop we iemand of een categorie van personen waarnemen en definiëren is zeer impactvol. Je kan een heel ander beeld hebben van jezelf dan hoe je gedefinieerd wordt door de blik van anderen. In onze samenleving worden vrouwen door sommigen nog steeds als tweederangsmensen beschouwd. Hoe beïnvloedt dat je psyche? Het stuurt de perceptie van je eigen persoon. Meer en meer worden psychologische studies gepubliceerd over hoe sociale patronen onze psychische structuren beïnvloeden.'

Tegen het einde van de voorstelling toon je een erg intens moment tussen twee mannen – terwijl een vrouw hen observeert. De diepte van haar blik is iets wat ik zelden zag op het toneel.

'De performers in Crowd kijken echt en het is een indringende ervaring om ze te observeren terwijl ze naar anderen kijken. In Crowd zie je steeds mensen op de scène. Ik hou van zogenaamde abstracte dans, maar zelfs in zo’n werk blijf ik mensen zien dansen, en dat is voor mij helemaal geen abstracte ervaring. Je kan geen gezicht uitwissen. Ook ‘afwezig zijn’ is een zijnstoestand. Het falen van abstractie vind ik ontroerend. Ik zou het trouwens wreedaardig vinden om als choreograaf of regisseur te vragen aan een danser om zijn of haar gezicht uit te wissen. Gelukkig is dat niet mogelijk.'

‘Ik ben er zeker van dat echt elke mens gevoelig is en op zoek is naar betekenisvolle ervaringen en zingeving, ongeacht de situatie waarin die zich bevindt’

— Gisèle Vienne

Je creëert Crowd #2 met een balletgezelschap en het zal worden opgevoerd in een operahuis. Dat is toch een heel andere wereld dan die waarin je gewend bent te werken. Hoe zie je dat?

'Voor mij zijn opera’s als musea: ze maken het mogelijk om nieuwe werken te produceren, historische stukken te tonen en collecties te creëren. Crowd maakt deel uit van de collectie van historische werken die zijn samengebracht door Opera Ballet Vlaanderen. Artistiek directeur Jan Vandenhouwe en manager ballet Griet Verstraelen schrijven aan een kunstgeschiedenis door hun programmering en presentatie van verschillende werken – met creaties van kunstenaars zoals Pina Bausch, Jan Martens, Susanne Kennedy en Anne Teresa De Keersmaeker, wier geschiedenis heel goed bij de mijne past. Vandaag is de ontmanteling van publieke diensten door neoliberale economische beleidsmaatregelen zorgwekkend, net als de opkomst van extreemrechtse ideologieën die de hedendaagse creatie met volle kracht treffen. In tal van landen hebben die beleidsmaatregelen catastrofale gevolgen gehad voor de meest innovatieve hedendaagse dans. Dat Crowd dit fijne museum kan binnentreden bij OBV, beschouw ik als een reactie op de fragiliteit van onze artistieke praktijk in die politieke context.'

Je zei me dat het werk van Pina Bausch en haar specifieke tekentaal je inspireren. Maar Crowd heeft ook een erg directe link naar haar werk?

'Pina Bausch heeft mijn werk sterk beïnvloed. Ze heeft baanbrekend werk verricht in wat we danstheater noemen, al vind ik het onderscheid tussen dans en theater problematisch. Door dit onderscheid te maken wordt de fijngevoeligheid van onze waarneming afgestompt. Het tast ons vermogen om de wereld te begrijpen als een gelaagd geheel van tekens aan en dwingt ons alles wat zogenaamd non-verbaal is te verwaarlozen. Bausch creëerde choreografie en tegelijk reflecteerde ze over choreografie. Ze was meesterlijk in haar onderzoek naar wat beweging sociologisch, in het dagelijkse leven, kan betekenen. Elke minimale beweging vertelt in haar werk iets heel specifieks, ook al komen er vaak geen woorden aan te pas. Bausch is ook niet enkel Bausch; haar werk is mee door haar dansers vormgegeven. Ook zij zijn auteurs van die heel specifieke taal. Dat auteurschap moeten wij valideren. Voor mijn werk geldt dat ook.'

2425 CRO crowd gisèle vienne beelden art Baselc Art Basel Crowd71c Estelle Hanania
Marine Chesnais en Philip Berlin in Crowd (creatie uit 2017 door DACM / Gisèle Vienne) © Estelle Hanania

Crowd is een eerbetoon aan Pina Bausch. De aarde die in Crowd op de vloer ligt, is een duidelijke verwijzing naar haar versie van Le Sacre du printemps. Toen ik in 2013 aan Crowd begon te werken, had ik het plan om Stravinsky’s Le Sacre te choreograferen. Ik begreep dat het publiek van het Théâtre des Champs-Élysées in 1913 bij de première toen iets op de scène herkende dat het niet wilde zien in dat bastion van hoge cultuur. De choreografie van Nijinski was geïnspireerd op Russische, heidense rituelen, die gelijkenissen vertoonden met rituelen uit Frankrijk. Het publiek was geschandaliseerd dat die ‘populaire’ wijze van bewegen op zo’n gerenommeerd podium te zien was. Uiteindelijk besloot ik niet verder te werken met de muziek van Stravinsky, maar ik behield iets van de dramaturgische structuur van Sacre en maakte daarmee Crowd. In deze voorstelling zien we zoals gezegd een gemeenschap van mensen die verwijst naar een counterculture, een tegencultuur.

Je ziet in Crowd momenten van trauma, van verlangen, van eenzaamheid ook, naast vooral ook vele liefdevolle en hoopvolle momenten. Is het belangrijk voor jou om een alternatief te tonen?

Voor mij gaat Crowd over de diepgang van mensen. Ik ben er zeker van dat echt elke mens gevoelig is en op zoek is naar betekenisvolle ervaringen en zingeving, ongeacht de situatie waarin die zich bevindt. Diepe metafysische ervaringen van menselijkheid zijn te vinden in allerlei situaties, zoals wanneer je voor een groot bos gehuld in de mist staat, of op een lege scène vol aarde met enkele zakken chips en wat blikjes.

Ballet nieuwe productie
|

Antwerpen | Gent

Crowd #2 rewritten with OBV

Gisèle Vienne

Info en tickets
a5cP6000000shMbIAI-a0bP6000000Y6UPIA0

EXTERN 2425 CRO crowd gisèle vienne beelden art Baselc Art Basel Crowd74c Mathilde Darel
Crowd (creatie uit 2017 door DACM / Gisèle Vienne) © Estelle Hanania

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Volg ons