Poulencs Dialogues des Carmélites voert ons naar de beslotenheid van een karmelietessenklooster ten tijde van de Franse Revolutie. Poulenc, die in de jaren 1930 al religieuze koormuziek had geschreven, voelde zich erg aangetrokken tot het toneelstuk van Georges Bernanos, dat hij verschillende malen had gezien. Centraal in Bernanos’ stuk en in de roman waarop het is gebaseerd, Die letzte am Schafott van Gertrud von Le Fort, staat Blanche, een meisje dat uit angst voor de wereld bij de karmelietessen intreedt. In het klooster ervaart ze dat een religieuze roeping niet zomaar een transactie is met God, namelijk zekerheid en houvast in ruil voor gebeden en gehoorzaamheid. Blanche leert haar eigen angsten te aanvaarden, maar verlaat de religieuze orde wanneer blijkt dat het geweld van de Franse Revolutie geen halt houdt voor de kloostermuren. Moedig en loyaal volgt ze uiteindelijk toch de zusters op het schavot. Het verhaal gaat terug op waar gebeurde feiten, overgeleverd door de enige overlevende non van een kloostergemeenschap uit Compiègne. Hoezeer de opera ook gaat over religieuze beleving, de muziek is vaak doordrongen van een zeer menselijke hartstocht. Voor de vrouwelijke hoofdrol, waarin Poulenc zoveel van zichzelf terugvond, bedacht de componist één van de mooiste sopraanpartijen uit zijn oeuvre. De Vlaamse Opera presenteert het werk in de indringende productie van Robert Carsen.

Ontdek het team

Nicolas Krüger
Robert Carsen
Olga Pasichnyk
Christian Tréguier

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.