Madama Butterfly is het drama van een Japanse geisha die omwille van haar liefde voor een man uit een vreemde cultuur de eeuwenoude tradities van haar land inruilt voor een onzekere toekomst. Deze drastische keuze maakt van haar een outcast in haar eigen land. Door haar rituele zelfmoord grijpt Butterfly op een tragische manier terug naar haar culturele traditie.

We leren Cio-Cio-San kennen als een naïef kindvrouwtje dat geniet van haar broze geluk met Pinkerton, haar droomprins voor één dag. Dit 'gekocht' huwelijk is één van de vele kwalijke uitwassen van de problematische maatschappelijke eneconomische situatie van Japan op het einde van de 19e eeuw. Een land dat na meer dan twee eeuwen zijn isolatie doorbreekten zo op een brutale manier kennismaakt met het onbekende Westen. Puccini integreert op een meesterlijke manier het psychologisch drama van Butterfly in deze problematiek van dit continent. Hij noemde niet voor niets zijn opera een 'Japanse tragedie'. De opera begint als een muzikale komedie waarin het accent wordt gelegd op romantiek en sensualiteit om in het tweede deel een veel donkerder toon aan te slaan en af te glijden naar een tragedie. Zo wordt de opera een indringend vrouwenportret en de clash van twee culturen.

Muhai Tang, die we in Vlaanderen vooral kennen als de begeesterende chefdirigent van de Filharmonie begin jaren negentig, dirigeert deze herneming van Robert Carsens legendarische productie. Hij is voor de eerste keer te gast in de Vlaamse Opera. Karine Babajanyan, de Tosca van de Bregenzer Festspiele en ster in de laatste James Bondfilm Quantum of Solace is Cio-Cio-San, afwisselend met de jonge Koreaanse Yunah Lee.

duur: 3 uur (inclusief pauze van 25 minuten)

Ontdek het team

Muhai Tang
Robert Carsen
Paul Steinberg
Yunah Lee

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.