Annelies Van Parys, huiscomponiste bij Muziektheater Transparant, schreef voor het festival Opera XXI Private View, geïnspireerd door het filmuniversum van Alfred Hitchcock. 

Het is haar eerste echte opera; meteen een met de suspense van een rasechte thriller, de spankracht van een whodunit, een dosis humor en een fijnzinnig web van verwijzingen naar Hitchcocks innovatieve beeldtaal. De toeschouwer wordt meegezogen in de blik van een voyeur die in de levens van anderen binnendringt en op zoek gaat naar betekenis. Maar vertellen onze ogen werkelijk wat we zien? De voorstelling confronteert ons met de inherente dubbelzinnigheid van kijken en bekeken worden - een vraag die vandaag nog relevanter lijkt dan toen: big brother is watching us, meer dan ooit.

Na haar compositie voor Collegium Vocale Gent voor de succesproductie Ruhe en het indrukwekkende Een Oresteia, zet Annelies Van Parys met deze opera haar artistieke parcours in de wereld van het muziektheater verder. Voor Private View werkt ze samen met de Schotse dichteres Jen Hadfield, winnares van de T.S. Eliot Prize, en de Ierse regisseur Tom Creed. Het Nederlandse 33 1/3-Collectief tekent voor het video- en decorontwerp.

Componisten in gesprek

Aansluitende activiteit op 15 mei in Opera Antwerpen: panelgesprek met de componisten van Opera XXI rond hedendaags muziektheater. Gratis!

Lees meer

Duur: 1 uur 15 min  

Ontdek het team

In de pers

Maarten Beirens over Private View
Interview Annelies Van Parys op Klara

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.