"Liefde en oorlog, kitsch en voetbal"

“[Rossini's] Armida staat eerder zelden op de planken. Dat dit ten onrechte is, bewijst de 87-jarige dirigent Alberto Zedda met verve in Gent. Rossini's partituur is briljant, bij momenten zelfs geniaal vernieuwend, en Zedda haalt er fenomenale kleuren uit. Hij kan beschikken over enkele uitstekende zangers, met de twee hoofdrollen als uitschieters: Carmen Romeu als Armida en - een echte ontdekking - de Siciliaanse tenor Enea Scala als Rinaldo.”

“Maar Armida is niet enkel een muzikale uitdaging. Het is ook een bijzonder actuele opera, niet alleen vanwege het verhaal maar ook door de structuur en de basisgedachten ervan. Kort door de bocht: het eerste bedrijf gaat over mannen, vechten en geweld; het tweede over vrouwen, schoonheid en de liefde; en het derde over het verlies van beide.”

Lees meer

"Zelfs de mooiste vrouw houdt de krijger niet tegen"

“Rossini schreef de rol voor Isabella Colbran, zijn grote vlam en de beste sopraan van haar tijd. Weinigen kunnen de rol aan. In Gent deed de jonge Spaanse sopraan Carmen Romeu dat met verve. Ze heerste over het podium, in haar passie en haar smart. (...) [Armida] degradeert alle mannen tot stumperds en testosteronbommen, ook haar grote liefde Rinaldo (moeilijke, maar prachtige rol van Enea Scala).”

“Zo speelt [Mariame Clément] de hele opera met de man-vrouwclichés. Kitsch schuwt ze daarbij niet. (...) Ze slaagt erin de aandacht drie uur vast te houden met een flinterdun verhaal. Daarbij wordt ze geholpen door Alberto Zedda. Wie op diens gezegende leeftijd drie uur lang een orkest zo vooruit kan branden, verdient een standbeeld.”

Lees meer

"Rossini trapt in buitenspelval"

“Een revelatie is de Spaanse sopraan Carmen Romeu in de veeleisende titelrol. Rossini’s verleidelijke ­melodieën en scherpe coloraturen zet ze moeiteloos naar haar hand.”

Lees meer

"Muzikaal hoogstaande uitvoering"

Sylvia Broeckaert kwam naar de première in Gent en zat de volgende ochtend al bij Klara, waar ze veel lovende woorden over had voor de “muzikaal hoogstaande uitvoering onder leiding van maestro Zedda”.

Over Carmen Romeu: “[Ik had] het gevoel alsof er een reïncarnatie van la Colbran op het podium stond. Ze heeft een verpletterend moeilijke en uitgebreide rol schitterend gebracht. Hetzelfde geldt voor haar tegenspeler Enea Scala (Rinaldo): het zijn twee zangers die hooggespecialiseerd zijn in dat Rossiniaanse belcanto.”

Sylvia heeft ook lof voor het orkest: “Rossini schreef impressionante solo's voor onder meer de hoorn, de cello, de viool, en ook die orkestleden hebben zeer mooie beurten gemaakt.”

En het koor: “We zijn ook verwend - altijd in Opera Vlaanderen - door zeer goede koorprestaties.”

Klara mocht ook in primeur een muzikaal fragment uitzenden van de live uitvoering, te beluisteren via deze link (vanaf 7'30"). Je hoort Carmen Romeu als Armida en Enea Scala in de rol van Rinaldo in een fragment uit het beroemde duet ‘Amor ... Possente Nome !’ onder leiding van maestro Alberto Zedda.

Beluister het hele item

Terug