"Understated elegance: Robert Carsen's sublime La bohème"

“Premiering here in 1993, the Canadian director’s understated elegance on stage counterbalances Puccini’s highly charged melodrama, resulting in breathtaking scenery and powerfully emotional dramatization of the characters. With extraordinary singers, this production delivered on the drama (...)”

“Energetic, daring and later even sensual, the impressive Choir Opera Flanders electrified the stage, the camaraderie highly seductive and inviting. Shaping part of the crowd, the two children’s choirs Sterling and Opera Flanders additionally grounded Carsen’s world with a genuine sense of humanity.”

Read more

"La jeunesse n’a qu’un temps" *****

“Carsens enscenering is doordrongen van een positieve menselijkheid, die naadloos aansluit bij het karakter van de opera.”

“Vriend of vijand, niemand kan doof blijven voor het feit dat Puccini's taal klopt. Leven alle personages zoveel mogelijk in het moment, dan mikt de muziek volledig op de onmiddellijke emotionele ervaring bij de luisteraar. Dirigent Antonino Fogliani brengt dat uitstekend over, door niets in de uitvoering te stoppen dat er niet in thuishoort.”

“De muzikanten profiteren van Fogliani's gulle directie en wel door zijn ongeveinsd engagement over te nemen. Alleen zo kan deze partituur bereiken wat ze wil bereiken: een moment van sprakeloosheid in vol ornaat orkestreren. Bij de zangers is het overigens van hetzelfde laken een broek. De voornaamste rollen aarden stuk voor stuk perfect, omdat de regie hun muzikale en psychologische interpretatie geen duimbreed in de weg legt.”

Lees meer

"Een wintersprookje dat blijft duren"

Robert Carsen: “Het is de bekendste opera van Puccini, een van de populairste titels tout court. Operaliefhebers kennen elke noot. Als regisseur wil je hen het verhaal laten beleven alsof ze het voor het eerst meemaken. Of zoals dat verhaaltje voor het slapengaan: iets wat je telkens opnieuw en opnieuw wil horen.”

“Ik was zeer geflatteerd door de overweldigende reacties bij het publiek van de Vlaamse Opera. Deze versie ging blijkbaar een eigen leven leiden. Vier jaar na de première kregen we zelfs een tip dat er in Sint-Petersburg een gekloonde versie te zien was. Na een klacht van mijn manager is ze stopgezet. Waarop ze mij dan prompt uitnodigden om de originele versie te komen presenteren.”

“Operahuizen waren ooit de seismografen van grote steden en hun ambities. Dat geldt nog altijd. Ze zijn het brandpunt van een lokaal cultuurleven, of dat nu uitdagend vooruitkijkt of eerder behoudsgezind wil blijven. Niet voor niets telt een stad als Berlijn vier opera’s.”

Lees meer

"Groot en klein zingt in de opera"

“Naast de veertig vaste koorleden beschikt Opera Vlaanderen ook nog over een kinderkoor van een vijftigtal jonge zangers. Met de opera La Bohème, de jeugdvoorstellingBabel (6+) en het balletDe Notenkraker voor de boeg, hebben die het razend druk.”

“Titus Schrooyen (10, Brecht) en Merel De Coorde (13, Antwerpen) zitten in de cast vanBabel, een opera voor kinderen vanaf zes jaar die tijdens de kerstvakantie te zien is in HetPaleis. "Omdat de mensen in het stuk elkaar niet goed begrijpen, zingen we in een verzonnen brabbeltaaltje", vertelt Titus. "Sommige woorden lijk je te verstaan, zoalskaput, anderen lijken dan weer echt Chinees."”

Lees het volledige artikel

Terug