"Opera Vlaanderen stript Otello kaal" ⋆⋆⋆⋆

“Met ‘Otello’, zijn voorlaatste opera, schreef Giuseppe Verdi een verschroeiend muziekdrama. De Antwerpse uitvoering laat de duistere betovering ervan glinsteren.”

“Vladimir Stoyanov is de geknipte Jago: geen karikaturale gluiperd, maar een geslepen strateeg. Corinne Winters, een frêle Desdemona, zingt haar ultieme wilgenlied met een perfect gevoel voor effect en timing. De ijle noten van haar ‘Ave Maria’ laat dirigent Alexander Joel meteen overvloeien in de grommende bassen van de finale. Joel loodst het koor en orkest van Opera Vlaanderen met verve door deze loodzware partituur, zonder de zangers te overvleugelen. De schelle contrasten tussen recht en krom, licht en donker: ze zitten ook in Joels gedreven aanpak van deze magistrale muziek.”

Lees meer

'Magnifieke Otello zo zwart als roet' ⋆⋆⋆⋆⋆

“Het kan dus toch! Een enscenering van een Verdi-opera die hoofd en hart in gelijke mate beroert. (...) Een enscenering die modern is, je aan het denken zet en niet tégen, maar mét de muziek tot een bijzondere totaalbeleving komt. Bij Opera Vlaanderen in Antwerpen werden alle recente twijfels omtrent de fiducie in hoogstaande, hedendaagse Verdi-opvoeringen volledig weggeblazen.”

“Meteen al de storm voor de Cypriotische kust - voorbode van de storm in Otello's hoofd - leverde opzwepend muziektheater op. Machtig klonken de klankgolven van het koor en in de bak zorgde dirigent Alexander Joel voor schitterende en felle bliksemflitsen. Joel behield oog en oor voor detail en hij haalde alle vernuft die Verdi in de partituur stopte naar boven.”

“Ian Storey was een Otello uit duizenden (...) De grote Storey was alleen fysiek al een enorme dreiging voor de frêle Corinne Winters als Desdemona. De jonge Amerikaanse sopraan debuteerde in deze rol en deed dat huiveringwekkend goed (...) Ook bariton Vladimir Stoyanov leverde als Jago een prachtprestatie.”

Lees meer

"Thalheimer tilt hem naar een nog hoger niveau."

“De opera is op zich al straf - voor veel Verdifans is het zijn allerbeste werk - Thalheimer tilt hem naar een nog hoger niveau. Net omdat hij zijn regie helemaal ten dienste stelt van Verdi en begrijpt waar het in het stuk om te doen is.”

“'Otello' is al talloze malen opgevoerd, maar Thalheimer slaagt erin origineel te zijn. Hij kruipt in het hoofd van Otello en vertelt het verhaal door zijn ogen. Otello blijft dan ook de hele opera op het toneel. Bewust, want Thalheimer suggereert dat alle personages alter ego's van Otello zijn. Hij worstelt met zichzelf.”

“De keuze van Thalheimer legt veel gewicht op de schouders van de zangers. Ze kwijten zich wonderwel van hun taak en geven de regisseur met zijn aanpak gelijk. Vladimir Stoyanov speelt de duivelse Jago niet, hij is hem. Geloofwaardig van de eerste tot de laatste minuut. Dat geldt net zozeer voor Ian Storey als Otello. Krachtige, prachtige stem en een grote inleving in het complexe karakter van zijn personage. En wat dan gezegd van de Amerikaanse Corinne Winters als Desdemona? Ze zet haar rol met zoveel finesse en onschuld neer dat je haast op het podium wil springen om de moord door de bruut tegen te houden.”

Lees meer

"Une production recommandable."

“Ces éléments très clairs (quoique sombres) ayant été posés, les maîtres d’œuvre se sont concentrés sur l’essentiel : cet incroyable théâtre en musique déployé par un Verdi au sommet de son art.”

“À la tête d’un orchestre brillant, puissant, nuancé (beau travail des cordes), la direction de Joel est aussi intense que précise, et la distribution sert idéalement les options évoquées plus haut. EnOtello, Ian Storey est d’une puissance écrasante, voix de stentor pas toujours très juste mais parfait dans son rôle, face à la Desdemona de Corinne Winters (façon Audrey Hepburn), tout aussi solide vocalement, mais dans la grâce et la nuance. Excellent Vladimir Stoyanov en Iago (...)”

Lees meer

"Als een leeuw in een kooi"

“Dit is Thalheimers Otello: een tragedie die zich in het hoofd afspeelt. Jago is niet Otello's tegenspeler; hij is zijn alter ego. Of beter: een deel van zijn wezen. Thalheimer lijkt te zeggen: iedereen heeft een Jago in zich en ooit komt hij eruit.”

“Zo'n ethisch-psychologische lezing van Verdi's drama is verantwoord, ook als ze, zoals hier, een reductie op een visueel minimum betekent. Op vele vlakken is zij ook overtuigend, bijvoorbeeld in de behandeling van het koor als een monolithische commentator, die desintegreert wanneer Otello doorslaat; of in de fysieke aanpak van de relaties tussen de alfamannetjes uit Otello's leger.”

Lees meer

"Een voorstelling die u van uw sokken blaast." - Kurt Van Eeghem

Kurt Van Eeghem is laaiend enthousiast over de nieuwe productie Otello in Opera Vlaanderen: “Een bijzondere prestatie, een intelligente lezing van het libretto, uitstekende zangers.”

Beluister het volledige radiofragment

"Waarom 'Otello' bij de Vlaamse Opera niet zwart is"

“Van bij aanvang heeft regisseur Michael Thalheimer duidelijk gemaakt dat hij het wel gehad had met Zwarte Piet-discussies", zegt dramaturg Luc Joosten. "De vraag of Otello geschminkt moet zijn of door een zwarte zanger verpersoonlijkt moet worden, is ook niet relevant. Deze opera gaat over iemand die zich een outsider voelt en eraan ten onder gaat. Shakespeare verbeeldde dat anders-zijn door Othello een zwart hoofd te geven. Maar ook voor hem, en zeker voor Verdi en zijn librettist Boito, ging dit verhaal nooit over rassenonderscheid. Dus hebben wij een andere, speels ironische manier gezocht om dat 'vreemde' te verbeelden, zodat het losgetrokken wordt van onnodige, raciale connotaties.”

Lees meer

Terug