"Uiterst emotionele en expressieve Wagner-productie"

“Calixto Bieito is er met zijn Tannhäuser opnieuw in geslaagd een uiterst emotionele en expressieve Wagner-productie op de planken te brengen ... hij behoort tot één van de interessantste voorbeelden van het hedendaags muziektheater... Dat Opera Vlaanderen er ook nog in slaagt een muzikaal overtuifende Tannhäuser neer te zetten, is in dit vitale huis een vanzelfsprekendheid.”

Lees meer

"Verloren gelopen tussen liefde en lust"

“Daverend applaus en fors boegeroep. Richard Wagner doet bij Opera Vlaanderen in een nieuwe productie van 'Tannhäuser' zijn reputatie als polemist weer alle eer aan (...) De productie in Gent opent ijzersterk, gedreven door de lange, meeslepende ouverture.”

“Bijna zou je durven te zeggen: deze Wagner is helemaal niet zwaar, maar gewoon heel mooi. Mooi en gedreven gespeeld door het orkest. Mooi en emotioneel vertolkt door de cast, inclusief het geweldige koor van Opera Vlaanderen.”

“Het is een indrukwekkend deprimerend slot. Wagners bedoelingen waren nooit helemaal duidelijk in zijn opera's. Voor Bieito is het dat in deze productie wel: de hypocrisie moet eraan geloven.”

Lees meer

"Hypocriete boel, die Wagner"

“(...) Bieito geeft hier het voor de hand liggende antwoord: hypocriete boel, die Wagner! Er is niks fout met zinnelijke liefde, alleen kwelt ze ons soms. Maar ze kwelt ons meer als we ze door preutsheid laten verdringen. (...) Zulke interpretatie leidt uiteraard tot boegeroep in de zaal bij hen die even in de spiegel moesten kijken. Ze is nochtans op een hoger vlak erg Wagneriaans, bijvoorbeeld wanneer ze speelt met de Tristan-symboliek van licht en duisternis. En ze is zeker moreel beter verdedigbaar dan elke lezing die is gestoeld op de tegenstelling tussen 'kuise' en 'zinnelijke' liefde.”

“Dmitri Jurowski zorgt voor een muzikale lezing die deze interpretatie niet in de weg staat: relatief analytisch en helder maar ook bij momenten ironisch-pompeus. Hij vermijdt ook elke zoetelijkheid in de pelgrimsgezangen. Uitstekende zangers met als uitschieters Ausrine Stundyte als jeugdige, koel-zinnelijke Venus, Annette Dasch als stralende maar ook lijdende Elisabeth, Burkhard Fritz als getormenteerde Tannhäuser met een enorm vocaal uithoudingsvermogen en Ante Jerkunica als sonore en geslepen landgraaf Hermann.”

Lees meer

"Zwalpende Wagner"

“De grote vrouwenrollen zijn voorbeeldig uitgewerkt. Ze zijn ook veel meer dan Wagneriaanse archetypen. Ausrine Stundyte combineert als Venus voorbeeldig het wulpse en het trotse. Annette Dasch bouwt een karakterrol uit: ze laat Elisabeth vanuit de wereld van het reine hunkeren naar die van de roes. Dirigent Dmitri Jurowski kiest voor een heldere, soepel draaiende muzikale interpretatie waarin hij, veel uitgesprokener dan Bieito, het majestueuze en het grootse toelaat.”

Lees meer

Geen heilige, geen hoer ***

“Begint het eerste bedrijf met een prachtige evocatie van de berg der lusten – als een bedwelmend schimmenspel! – dan zijn de vertrekken van de vorst van Thüringen in de tweede akte een paleis van oogverblindend wit. De ideale façade voor verregaande perversiteit dus.”

“De cast kan uitstekend om met Wagners pathos zowel als met zijn intimiteit, terwijl Dmitri Jurowski voor grote gevoeligheid bij het orkest zorgt. Reeds in de prelude karakteriseert hij de gekendste thema's schitterend. Het voluptueuze fonkelt in energetische weelde, de ethische superioriteit van Elisabeth vertaalt zich naar melancholische verhevenheid.”

Lees meer

Terug