Ballet Vlaanderens 'Van Manen / Cherkaoui' is hemelsmooi

“Sidi Larbi Cherkaoui heeft zijn start als artistiek leider van Ballet Vlaanderen niet gemist. Met 'Van Manen / Cherkaoui' viert hij de virtuositeit én de liefde. Het resultaat is een betoverend mooie ode aan het (ballet)dansen.”

Faun van Sidi Larbi Cherkaoui en Solo van Hans van Manen zijn zo verbluffend sterk gedanst, zo sober en subtiel vormgegeven dat ze elk van de eerste tot de laatste seconde beklijven en ontroeren.”

“Meermaals bezorgen Cherkaoui en Van Manen je tijdens dit programma een krop in de keel. Omdat de overgave waarmee gedanst wordt zo rakend is, omdat de scènebeelden haast ontroerend perfect zijn en omdat dit een oprechte ode aan het dansen door en liefhebben van het leven is. (...) Het stof is hiermee van het grootste balletgezelschap van Vlaanderen afgeblazen en onder dat stof blijkt een heuse parel verborgen te zitten. Wauw.”

Lees meer

"Het einde van de reverence"

“Met zijn wereldcreatie 'Fall' neemt danser-choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui een vliegende start als artistiek directeur van Ballet Vlaanderen. Het publiek in de Gentse opera ging uit zijn dak.”

“Een première is op zich al spannend, maar donderdag kwam er een dimensie bij. Het gevoel leefde dat Cherkaoui met 'Fall' de richting zou aangeven die hij en zijn codirecteur Tamas Moricz met Ballet Vlaanderen willen inslaan. Die weg werd snel duidelijk: klassiek ballet en hedendaagse dans vormen geen tegenstelling. In goede handen vullen ze elkaar perfect aan.”

“Ballet Vlaanderen is de voorbije jaren een paar keer dood verklaard. Met 'Van Manen/Cherkaoui' heeft het dansgezelschap zich alvast nieuw leven ingeblazen.”

Lees meer

"Op zoek naar balans"

“Een brede choreografische waaier, maar het ensemble weet er weg mee.”

“Wapperende, half transparante doeken rondom het podium wekken, als grillige weersomstandigheden, een voortdurende vage onrust op. De dansers rollen van her en der het podium op, als rond dwarrelende bladeren.”

“Cherkoui speelt hier het thema 'herfst' volop uit: je ziet verval en dood, met de belofte van wederopstanding erbij. Dat melancholische keert ook terug in de dubbele finale van het stuk, met solo's van Drew Jacoby -in complete stilte - en Nancy Osbaldeston. Cherkaoui zoekt in Fall een balans tussen klassieke vormen en zijn eigen bewegingstaal.”

Lees meer

Videoreportage: repetities "Fall"

De cameraploeg van de VRT kwam langs tijdens de repetities van 'Fall' en interviewde twee dansers: Aki Saito en Philipe Lens.

Bekijk de reportage

Sidi Larbi Cherkaoui in De Zevende Dag

Sidi Larbi Cherkaoui was te gast in De Zevende Dag naar aanleiding van de wereldcreatie van 'Fall'.

Bekijk de reportage

‘Ja, ik kan het aan. Laat me gewoon mijn ding doen’

“Larbi vat zijn visie samen als ­‘homeopathisch’: langzaam de mentaliteit van het huis veranderen tot alle puntjes met elkaar verbonden zijn en de medewerkers op élk niveau creatief mee denken over datgene waar ze samen zo gepassioneerd door zijn: dans.”

“Cherkaoui besloot om toch al uit te pakken met een eigen creatie: Fall, een ballet voor 29 dansers op muziek van Arvo Pärt. De structuur hebben de dansers onder de knie, nu komt het aan op detailwerk en timing. Dat betekent: tellen, tellen en nog eens tellen.”

“‘Een beweging an sich bestaat niet’, vertelt hij [Cherkaoui]. ‘Ze wordt gemaakt door de dansers. In die zin vergt ballet erg veel inlevingsvermogen. Je moet elkaar naadloos aanvoelen.’ Het valt op hoeveel tijd gaat naar analyseren en discussiëren. Alsof de dansers samen een ingenieuze legodoos in elkaar aan het zetten zijn en het bouwwerk van alle kanten willen bekijken zodat het niet instort. Pas als je balletdansers van zo dichtbij ziet, voel je wat een enorme lichaamscoördinatie dit ambacht vraagt.”

Lees meer

"Sidi Larbi Cherkaoui's ballet premiere comforts a world under duress"

“This mixed bill not only guarantees interaction between different generations of dance choreographers, but also between the different moods of the times in which the pieces were created. “For a repertory company, it’s important to offer these kinds of dialogues between different zeitgeists.”

“At this moment in time I want to give solace to a world under pressure (...) I feel we cannot digest the information overload any more, so I’m offering a moment of contemplation. Hopefully it will come with some understanding.”

“The idea behind the performance is the fact that falling is a natural thing. It comes with gravity. The question is: Do you always stand up? Do you always land back on your feet again?”

“His repetitive compositions are more complex than one may think at first. Just like my choreography, the music has an accumulative quality and unfolds gradually, making you curious after the next step. There’s a constant transformation, spreading nuances and tiny differences, just like a wave, or the track of a falling leaf. You know, there’s a whole process of discolouration before a leaf really disappears.”

Lees meer

Terug