Leoš Janáčeks opera heeft alles van een thriller met sciencefiction-allure. Centraal staat Elina Makropoulos die, dankzij een levenselixir dat haar vader, een alchemist, op haar uittestte al drie eeuwen leeft. Vooraleer de drank uitgewerkt is, moet ze de formule vinden. Maar is een leven zonder de begrenzing van de dood levensvatbaar?

Janáček baseerde zich op het gelijknamige en eigentijdse theaterstuk van landgenoot Karel Čapek, die met sciencefiction flirtte en met zijn stuk R.U.R. het woord ‘robot’ gangbaar maakte. Elina Makropoulos is een soort menselijke robot, op de grens tussen leven en dood, uitgeput door de gebeurtenissen en emoties van een overmatig lang leven. Als operadiva wordt ze aanbeden en begeerd, maar zelf is ze één en al kilheid en cynisme.

Dit maca­bere werk is een kolfje naar de hand van de Hongaarse theater- en filmregisseur Kornél Mundruczó, die na zijn indringende productie van De Burcht van Hertog Blauwbaard/Winterreise Opera Vlaanderen opnieuw aandoet. Onder de muzikale leiding van de Tsjechische dirigent Tomas Netopil - eerder te gast met Samson et Dalila, Die Zauberflöte en La Juive - is Janáčeks ijzersterke partituur in meer dan veilige handen.

Duur: ca. 1u 45 min, zonder pauze   Taal: Tsjechisch  met Nederlandse boventiteling   Opgelet: deze voorstelling bevat stroboscoopeffecten.

Ontdek het team

Tomáš Netopil
Kornél Mundruczó
Monika Pormale
Rachel Harnisch

Plus-activiteiten

Opera & Film

Elk seizoen maken Opera Vlaanderen en Cinema Zuid een boeiende selectie films die nauw aansluiten bij de plot, de thematiek en/of de sfeer van de geprogrammeerde opera’s. In seizoen 2016-2017 presenteren we vier sterke films rond vier nieuwe operaproducties.

Rondomdag Makropoulos

Rondom elke opera is er veel te vertellen, veel te leren en veel te ontdekken. Daarom organiseert de afdeling dramaturgie van Opera Vlaanderen, in nauwe samenwerking met vzw Amarant, een aantal cursus­dagen waarin inhoudelijk dieper wordt ingegaan op een specifieke opera.

In de pers

Thomas Vanderveken komt onthaasten in de opera

Thomas Vanderveken bracht in het programma 'Weg zijn wij' Dana en Jill mee naar de opera: zijn ultieme manier om te onthaasten.

"Leve de sterfelijkheid!"

Haar [Rachel Harnisch'] vertolking van de protagoniste verdient het predicaat ‘onvergetelijk’. Ze ontbloot een scala aan emoties, zonder de kern van haar personage echt te laten zien. Of anders gezegd: haar karakter openbaart zich als fundamenteel humaan, om toch enigmatisch-ongrijpbaar te blijven. Dat elektriserende spanningsveld geeft vonken, net als Harnisch’ magnifieke bereik. Zoveel controle in zo’n schijnbaar ongecontroleerde rollercoaster: noem het een prestatie een opname waardig.

Social Media

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.