Thomas Vanderveken komt onthaasten in de opera

Thomas Vanderveken bracht in het programma 'Weg zijn wij' Dana en Jill mee naar de opera: zijn ultieme manier om te onthaasten.

Bekijk de reportage

"Leve de sterfelijkheid!"

Wereldwijd staat ‘De zaak Makropoulos’ schandalig weinig op de agenda’s. (...) Alle lof dus dat Opera Vlaanderen deze parel als seizoensopener presenteert, in een weinig voor de hand liggende regie van Kornél Mundruczó dan nog wel. Moge het de voorbode zijn van een jaargang waarin zowel risico’s als zekerheden gecultiveerd worden!

Haar [Rachel Harnisch'] vertolking van de protagoniste verdient het predicaat ‘onvergetelijk’. Ze ontbloot een scala aan emoties, zonder de kern van haar personage echt te laten zien. Of anders gezegd: haar karakter openbaart zich als fundamenteel humaan, om toch enigmatisch-ongrijpbaar te blijven. Dat elektriserende spanningsveld geeft vonken, net als Harnisch’ magnifieke bereik. Zoveel controle in zo’n schijnbaar ongecontroleerde rollercoaster: noem het een prestatie een opname waardig.

Lees meer

"De Zaak Makropoulos dendert over je heen"

“De zaak Makropoulos is de gedroomde seizoensopener van een operahuis want verbluffend en meeslepend op elk vlak: visueel, muzikaal en verhaaltechnisch. Pure sciencefiction maar met een kern van relevante levenswijsheid.”

“Die zuigkracht is deels afkomstig van de dramatische muziek van Leoš Janáček. Hij schuwt het drama niet en componeerde een knallende opera. Een kolfje naar de hand van de Tsjechische dirigent Tomas Netopil die het orkest met bravoure naar kolkende hoogtepunten en stormachtige dieptepunten loodst. Je moet als regisseur uit het goede hout gesneden zijn om tegenover zoveel muzikaal geweld een regie te plaatsen die overeind blijft zonder nog meer te willen imponeren dan de muziek. Mundruczó is zo een regisseur.”

“Mundruczó blijkt een uitmuntend acteursregisseur te zijn. En zijn grootste troef is het componeren van verbluffende scènebeelden die als filmsets zonder camera's ogen.”

Lees meer

"Een surreële nachtmerrie"

“De Hongaarse regisseur Kornél Mundruczó graaft diep in zijn tweede opera, een opvoering van Janáčeks De zaak Makropoulos. Het resultaat getuigt van een geniale gelaagdheid.”

“Rachel Harnisch, die zoals bijna alle zangers in de productie haar rol voor het eerst zingt, is een indrukwekkende Emilia Marty (...) Ook de anderen, tot en met een aantal zangers uit het Jong Ensemble van Opera Vlaanderen (vertederend: Raehann Bryce-Davis als Kristina), zijn puik gecast.”

“Wat regisseur Kornél Mundruczó hier heeft klaargespeeld, is zeldzaam (...) er is genie voor nodig om zoveel complexiteit en gelaagdheid consequent vol te houden.”

“Met zijn tweede regie voor Opera Vlaanderen heeft Mundruczó een meesterwerk afgeleverd: een opvoering die het geheim van Janáčeks vreemdste opera niet prijsgeeft maar ons als een nog dieper mysterie voor ogen houdt. Een nachtmerrie, de grootste surrealisten waardig.”

Lees meer

"Grandiose Janacek-Premiere in der Flämischen Oper"

“Besser könnte ein Saisonauftakt kaum gelingen als jetzt in der Flämischen Oper in Antwerpen mit der Premierenaufführung einer neuen Produktion der Oper "Die Sache Makropulos" von Leos Janacek. Hier stimmte alles: spannende Inszenierung, ein glänzend disponiertes Orchester und grandiose Solisten.”

“Die Regiearbeit von Mondruczo ist so packend und schlüssig, wie man es sich besser nicht wünschen kann. Und ihm steht ein grandioses Sängerensemble zur Verfügung. Jede Rolle ist typgerecht besetzt, vor allem die Titelpartie.”

“Und nicht zu vergessen ist die grandiose Arbeit des Orchesters der Flämischen Oper, dessen Qualitäten wir in der vorigen Saison auch schon mehrfach hervorgehoben haben. Unter der Leitung des jungen Dirigenten Tomas Netopil bringen die Musiker die manchmal ruppige und dann wieder sentimentale Musik Janaceks zum Leuchten.”

Lees meer

"Opera Vlaanderen opent magistraal het seizoen"

“Je kijkt en luistert met open mond, overrompeld door de kracht en de geloofwaardigheid van de Zwitserse sopraan Rachel Harnisch. Je zou haast geloven dat ze echt al 337 jaar is.”

“Kornél Mundruczó slaagt er vanaf de eerste noten in om de kijker bij zijn nekvel te pakken.”

“En altijd maar weer er is die geweldig muziek van Janáček. Soms weerbarstig en contrastrijk, vaak lyrisch, altijd meeslepend. 'De zaak Makropoulos' is een aanrader.”

Lees meer

"Eeuwig leven, en dan?"

“Deze productie van Opera Vlaanderen krijgt extra glans door de onverdroten inzet van sopraan Rachel Harnisch. Het is de verdienste van regisseur Kornel Mundruczo dat het wazige hoofdpersonage ook werkelijk intrigeert. De spookverschijning profileert zich hier als een sexy Ziggy Stardust en legt zo een link naar onze wensdroom om steeds weer te transformeren. Een mooie seizoensopener.”

"De pijn van het onsterfelijk zijn"

“De zaak Makropoulos is een prachtig vrouwenportret van een ongewone borderliner. De opera, die begint als een droog verslag van een rechtszaak, is opgebouwd als een thriller. Pas op het laatst, in een verschroeiende monoloog, leren we het tragische lot van de diva kennen. En wordt deze opera een meditatie over dood en leven.”

“Dirigent Tomás Netopil zoekt de scherpe kanten op van deze heftige partituur. Rachel Harnisch geeft de titelrol ook knap gestalte. Zelfs als ze al haar vermommingen afgooit, blijft deze vrouw een raadsel.”

“De looks, de buitenaardse uitstraling: je denkt meteen aan David Bowie. De pillenslikkende Makropoulos, levensmoe, toont ook de littekens van een ruig verleden. Mundruczó laat de opera al gauw kantelen in een magisch-realistische sfeer. De raadselachtigheid van alchemie koppelt hij aan sinistere lynchiaanse beelden. Ook het thrillermotief vat hij perfect.”

Lees meer

"Een waar schot in de roos!"

“De zaak Makropoulos is één van de mooiste, bijzonderste, interessantste opera's die ooit zijn geschreven.”

“Met deze productie gaat Opera Vlaanderen weer de wereld rondreizen.”

“Rachel Harnisch brengt een briljante prestatie, zowel scenisch als vocaal.”

“Dit is geen seizoensopener. Dit is een waar schot in de roos!”

Beluister het interview (vanaf 1u 45 min)

‘Woorden met enkel medeklinkers, probeer dat maar eens te zingen’

Tenor Guy De Mey (61) staat al veertig jaar op de operaplanken, in binnen- en buitenland. Het kleine, maar fijne oeuvre van Leos Janacek vormt een rode draad in zijn carrière.

“Het vraagt best wat concentratie: je bent amper vijf minuten op de ­scène; maar je moet een hele ­wereld oproepen. In een muzikale taal met veel hoge noten en woorden die enkel uit medeklinkers ­bestaan. Probeer dat maar eens te zingen.”

“Als zangers zijn we gewend aan regisseurs die de grote adem ­zoeken, maar Mundruczo is een ­typische filmman: hij werkt ge­detailleerd en fragmentarisch. Met veel special effects en technische hoogstandjes. Maar wel doordacht van A tot Z.”

Lees meer

"Mensen zijn net als wolven. Het rauwe oeuvre van de Hongaar Kornél Mundruczó"

“In de kunsten is de omvang van een project vaak omgekeerd evenredig met zijn radicaliteit: hoe prestigieuzer de context, hoe braver het kunstwerk. Behalve dan wanneer het gaat om Kornél Mundruczó (41).

“Zijn hyperrealistische stijl zuigt de toeschouwer mee in een claustrofobisch universum van rauw miserabilisme, met een toets transcendentie, al is de 'god' of de 'hogere' instantie zelden van goede wil.”

“Zo gaat het altijd: Mundruczó's werk polariseert, omdat het pijn doet. En zo wil hij het ook: theater moet meer zijn dan vrijblijvende reflectie, en enkel in de pijn van de toeschouwer ligt de mogelijkheid tot een 'echte' ervaring.”

Lees meer

Terug