"Love (not) for sale"

“Gürbaca rijdt zich niet vast in een specifieke lezing van het amoureuze debacle. Ze toont de verliefdheid tussen Senta en de Hollander in al zijn eenvoud. (...) In deze regie zijn de minnaars geen engelen of demonen, maar mensen die tussen de stereotiepe karakteriseringen in vallen. Precies zo vertolken Iain Paterson (de Hollander), Liene Kinča (Senta) en Ladislav Elgr (Erik) hun rollen: niet vanuit een esthetische gaafheid, wel met doorwrochte gevoeligheid als fundament.”

“Dirigent Cornelius Meister vermijdt tenslotte een Wagner om in te zwelgen. Zijn interpretatie is meer detaillistisch dan pompeus, hoewel een gezonde dosis pathetiek wel degelijk door de zaal waait. Het orkest overtreft zichzelf bovendien met een sprankelende uitvoering. Tel daar de voortreffelijke zangprestaties bij op en je hebt een operaproductie van een zeldzaam hoog niveau. Een opvoering die zal blijven heugen; wie weet tot de Hollander over een jaar of zeven nog eens aanmeert?”

Lees meer

Interview: "The flying Scotsman"

“De partij van de Holländer heeft nauwelijks rusten, dus je kunt niet over het podium rollen zonder buiten adem te raken. Maar onze regisseur Tatjana Gürbaca kan het bevestigen: ik probeer alles uit en laat eventueel zien dat het niet werkt. Soms ontstaan daaruit weer nieuwe ideeën voor de enscenering. (...) Deze regie van Holländer is abstract, maar ik heb niet het gevoel dat ik dingen moet doen die in het verhaal niet kloppen. Tatjana is trouw aan de figuren in het verhaal. Haar personenregie is logisch.”

“Operaregisseur Barrie Kosky zei laatst: als je een opera niet tot leven kan wekken met alleen de zangers op een leeg podium, moet je een ander vak kiezen. Ben ik met hem eens. Je moet het verhaal vertellen. Voor mijn part plaats je het ‘on the dark side of the moon’ (Paterson wijst op het T-shirt van Pink Floyd dat hij draagt), als je het verhaal maar vertelt en werkt met de relaties tussen de karakters. En dat doen we in deze Holländer.”

Lees meer

"Voortreffelijke cast en vlammend orkest bij Der fliegende Holländer"

“De nieuwe enscenering van deze Wagneropera door regisseur Tatjana Gürbaca komt de spanning ten goede. De zangers, die hier allen hun roldebuut maken, zijn voortreffelijk gecast.”

“Angsten en obsessies voeren de boventoon. In de nieuwe enscenering van Opera Vlaanderen wordt dat benadrukt doordat hele scènes zich in een collectieve droomtoestand lijken af te spelen. Hoewel dat niet allemaal even begrijpelijk is, komt het de spanning in het verhaal ten goede.”

“De zangers, die hier allen hun roldebuut maken, zijn voortreffelijk gecast. Iain Paterson (Holländer) leek steeds minder last te hebben van de griep waarvoor hij zich liet excuseren en de Letse sopraan Liene Kinca (Senta) heeft een prachtige volle en heldere stem. Haar weifeling tussen Erik en Holländer wordt mooi zichtbaar gemaakt. Dmitry Ulyanov en Ladislav Elgr komen krachtig voor de dag als Daland en Erik, en de 36-jarige dirigent Cornelius Meister laat het Orkest van Opera Vlaanderen echt wagneriaans stormen, golven en vlammen.”

Lees meer

"Duistere allegorie op kapitalisme en hebzucht"

“De zeelui lijken mijnwerkers, de spinsters zijn schoonmaaksters. Dat je de matrozen van kapitein Daland niet van die van de Hollander kunt onderscheiden, is ongetwijfeld ook gewild: de armoe van het proletariaat kent geen onderscheid.”

“Het zwart van steenkool en olie wordt weerspiegeld in het goud van het geld. Is in zo'n omgeving enige menselijkheid mogelijk? Op één moment denk je van wel: wanneer Senta de Hollander ontmoet en beiden onder het verbijsterde oog van Senta's vader Daland als beschroomde kinderen een voor een hun kleren uittrekken. De schaamte komt pas als Daland zich, zeker van zijn fortuin met zo'n rijke potentiële schoonzoon, heeft teruggetrokken. Het is een ontroerende scène, die een sprankel hoop inhoudt.”

“Het overtuigendst is de Letse sopraan Liene Kinča. Haar Senta evolueert van een aandoenlijke adolescente naar een - in haar ballade - zelfverzekerde vrouw vol doodsverachting.”

Lees meer

"Als het schip geen haven meer vindt"

“De jonge Duitse dirigent Cornelius Meister deed Wagners muziek donderdag vanaf de eerste noot alle eer aan. Je wist meteen: hier staat iets te gebeuren. Dat voelde je ook toen het doek werd opgetrokken. In plaats van schepen en stormwind gaf een haast leeg podium zich prijs, waarop het koor en de figuranten als een sculptuur een boot uitbeelden. Erg knap. Gürbaca houdt dat scenografische minimalisme de hele voorstelling boeiend vol.”

“Wagner, nog geen dertig toen hij aan 'Der Fliegende Holländer' begon, was voor de Franse muziekscene toen al te vernieuwend. Als je daar nu op terugkijkt, is dat onbegrijpelijk. De ouverture van het werk is magistraal: een breed uitgesponnen symfonie die alle leidmotieven bevat.”

“'Der Fliegende Holländer' is het soort opera dat je na afloop even uit de realiteit houdt. Met dank aan de geweldige muziek (Wagner is echt niet zo zwaar), de fantastische stemmen en de veeleisende regie. Gürbaca kruipt onder je huid en laat zich niet snel verdrijven, ook al ben je het niet over de hele lijn met haar eens.”

Lees meer

"Grote jubel voor een grootse avond."

“Gürbacas punktgenaue und äußerst spannende Regiearbeit geht Hand in Hand mit Cornelius Meisters differenziertem, trennungsscharfem und grandios souveränem Dirigat, das jederzeit Herr der Lage bleibt. Meister legt die Sache kammermusikalisch an, ermuntert zu Piano-Gesang, treibt voran, aber peitscht nicht. Meister hat einen kristallklaren Plan, selten hörte man die Holländer derart schlüssig.

Famos auch der Cast: Liene Kinčas junger Senta-Sopran singt mit ruhigem Legato und leuchtender Höhe, Iain Paterson ist trotz angesagter Grippe ein kraftvoller, aber auch nachdenklicher Holländer, Ladislav Elgr ein Erik mit italienischem Schmelz und großartigen Nuancen, Dmitry Ulyanov ein sonorer Daland. Großer Jubel für einen großen Abend.”

Lees meer

"Muzikaal topniveau"

Kurt Van Eeghem kwam naar de première van Der fliegende Holländer en vertelde erover op Klara:

“Het was een enorm succes gisteren, de mensen waren juichend.”

“Een muzikaal genot (...) Cornelius Meister heeft de partituur tot op het bot ontleed. Hij krijgt een orkest ter beschikking dat boven zijn mogelijkheden speelde. Hij krijgt een koor ter beschikking dat zijn aloude kwaliteiten laat zien, want het koor van Opera Vlaanderen is gewoon heel erg goed.”

“Muzikaal is het een productie op topniveau.”

“Je blijft kijken en gespannen verwonderd zijn. (...) In totaal toch wel een interessante voorstelling.”

Beluister het interview

'Wagner is goed voor je hoofd en je hart'

Tatjana Gürbaca werd geïnterviewd door Knack, rond haar nieuwe Holländer-productie: 

“Senta is dolverliefd, maar de Hollander gelooft haar niet omdat de mensen rondom haar cynische, op geld en macht beluste wezens zijn. Verbitterd kiest hij het ruime sop. Zij springt zijn schip achterna – en sterft. Een scherpere kritiek op het kapitalisme van de eenentwintigste eeuw lijkt me amper denkbaar.”

“De opera is een van de weinige plekken waar je nog gedwongen wordt om neer te zitten, te zwijgen, te kijken en te luisteren. Een operapubliek lijkt misschien passief, maar het tegendeel is waar. Je wordt voortdurend rationeel en emotioneel uitgedaagd, het is goed voor je hoofd en je hart.”

“Voor de nieuwe productie heb ik samengewerkt met een deel van het team waarmee ik ook Wagners Parsifal maakte, de productie waarvoor ik in 2014 de International Opera Award kreeg. Het wordt een groots gesamtkunstwerk dat zal entertainen, ontroeren en tot reflectie uitnodigen.”

Terug