Hope is een triple bill met twee meesterwerken van Pina Bausch en Martha Graham en een nieuwe creatie van de Belgisch-Colombiaanse choreografe Annabelle Lopez Ochoa.

​Café Müller - Pina Bausch
Café Müller is een absoluut hoogtepunt in de recente dansgeschiedenis. Het werd in 1978 gecreëerd door de iconische choreografe Pina Bausch en toerde met enorm succes over de hele wereld. Voor het eerst wordt dit meesterwerk uitgevoerd door een ander dansgezelschap dan het Tanztheater Wuppertal.
De 2017 productie van Café Müller is een coproductie van Ballet Vlaanderen en de Pina Bausch Bausch Foundation in cooperation with Tanztheater Wuppertal Pina Bausch.

Chronicle - Martha Graham
Chronicle (1936) is een aan­grijpend antwoord op de opkomst van het fascisme en de Spaanse Burgeroorlog. Het werk is ook geïnspireerd door het pessimisme van Grahams tijd, een gevolg van de Grote Depressie in het Amerika van de jaren 1930. Graham toont het isolement van een figuur wiens hele levenskracht verwoest lijkt, maar nooit lijkt op te geven. 

Creatie (werktitel) - Annabelle Lopez Ochoa
Het isolement van een hunkerend persoon is ook het thema in de nieuwe creatie van de Belgisch-Colombiaanse choreografe Annabelle Lopez Ochoa. Ze gaat op zoek naar de identiteit van de oorlogsvluchteling en onderzoekt hoe ze vanuit de borderlands een nieuwe toekomst tegemoet kunnen gaan.

Ontdek het team

Pina Bausch
Martha Graham
Annabelle Lopez Ochoa
Daniel Inbal

In de pers

‘Ik wil het mooie Midden-Oosten laten zien’

Hope bestaat uit een wereldcreatie van Annabelle Lopez Ochoa, Café Müller van Pina Bausch én Grahams Chronicle, een stuk uit 1936 vol expressieve bewegingen. Het was een aanklacht tegen het fascisme en toont de levenskracht van een rouwende, dolende vrouw. Vandaag is het ook een aanklacht tegen wat in Europa gebeurt: hoe we ons verstoppen achter het begrip ‘migrant’ om de vluchtelingencrisis te negeren.”

"Twee jaar zwoegen voor 'Café Müller'"

“De voorstelling past ook perfect bij de richting die de artistiek leider van Ballet van Vlaanderen volgt: spelen met gangbare opvattingen over klassiek ballet en hedendaagse dans. Weg van de hokjes. Net op dat vlak was Bausch zo revolutionair. "Ze mixte disciplines en liet ze tegelijk ook los. En ze ging terug naar de essentie, stelde elke beweging in vraag."”

Social Media

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.