Deze creatie herdenkt Wereldoorlog I en vindt haar uitgangspunt in de theater­voorstelling FRONT (2014) van Luk Perceval. De Amerikaans-Israëlische componiste Chaya Czernowin zag de voorstelling en bracht het theatermateriaal van FRONT samen met de novelle Homecoming van de Chinese auteur Can Xue. Deze verbinding leidt tot muziektheater over nieuwe perspectieven in een beklemmende situatie.

In FRONT zijn het de soldaten in de loopgraven, gevangen in een gevecht zonder einde, met een voortdurende blootstelling aan de dood. In Homecoming is het een vrouw die toevallig haar weg vindt naar een huis op de rand van een afgrond en stilaan beseft dat ze onmogelijk weg kan. Het zijn twee situaties waarin het ogenblik tot in het oneindige wordt uitgespreid.

Chaya Czernowin is één van de meest uitdagende en vernieuwende hedendaagse componisten. Haar werk wordt gespeeld over de hele wereld door vooraanstaande ensembles en specialisten in de nieuwe muziek. Ze creëert een ongewone klankarchitectuur waarin alle facetten van muziek en geluid op een nieuwe manier met elkaar in verbinding treden. Daarbij wordt niet alleen het oor, maar de ganse zintuiglijkheid aangesproken.

Regisseur Luk Perceval regisseert met Infinite Now zijn eerste opera in Vlaanderen. Meteen een uniek samengaan van theater en opera, het gezongen en gesproken woord, gespeelde handeling en muziek. De muzikale leiding is bij dirigent Titus Engel, die in seizoen 2014-2015 Akhnaten dirigeerde, in uitstekende handen.

Extra achtergrond

Meer achtergrond lees je in het programmaboek, te koop in onze bespreekbureaus of in de inkomhal op de dag van de voorstelling.

Duur: ca. 2 u 30 min   Nederlands, Frans, Duits, Engels, Mandarijn  

Ontdek het team

Chaya Czernowin
Titus Engel
Luk Perceval
Karen Vourc’h

Plus-activiteiten

Opera & Film

Elk seizoen maken Opera Vlaanderen en Cinema Zuid een boeiende selectie films die nauw aansluiten bij de plot, de thematiek en/of de sfeer van de geprogrammeerde opera’s. In seizoen 2016-2017 presenteren we vier sterke films rond vier nieuwe operaproducties.

In de pers

"Gedurfd en veeleisend"

“Met Infinite Now heeft Czernowin veel geriskeerd en voor heel wat bezoekers in Mannheim té veel: tijdens de première liep de zaal merkbaar leeg. Tegelijkertijd behoort deze opera zonder twijfel tot de sterkste voorstellingen van de afgelopen jaren. Het valt te hopen dat dit soort experimenten, ver van de postmoderne zelfgenoegzaamheid, ook in de toekomst nog mogelijk is, anders dreigt voor de operabühne de betekenisloosheid.”

"Un champ de bataille sonore"

“Visuellement Perceval, comme Claude Régy, refuse le réalisme et privilégie le rituel des corps, le jeu abstrait des lumières et des ombres, la lente répartition des corps dans l’espace. Pas de sang, pas d’appui vidéo : rien qu’un texte dit simplement ou chanté, avec des échos sonores orchestrés et des bruits concrets évoquant, ou non, l’absurdité d’une ‘vie’ dans les tranchées. Le mouvement porte sur les mains, le corps lentement déplacé, le ‘cri’ douloureux des chanteurs, rappelant le tableau éponyme de Munch.”

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.