Deze creatie herdenkt Wereldoorlog I en vindt haar uitgangspunt in de theater­voorstelling FRONT (2014) van Luk Perceval. De Amerikaans-Israëlische componiste Chaya Czernowin zag de voorstelling en bracht het theatermateriaal van FRONT samen met de novelle Homecoming van de Chinese auteur Can Xue. Deze verbinding leidt tot muziektheater over nieuwe perspectieven in een beklemmende situatie.

In FRONT zijn het de soldaten in de loopgraven, gevangen in een gevecht zonder einde, met een voortdurende blootstelling aan de dood. In Homecoming is het een vrouw die toevallig haar weg vindt naar een huis op de rand van een afgrond en stilaan beseft dat ze onmogelijk weg kan. Het zijn twee situaties waarin het ogenblik tot in het oneindige wordt uitgespreid.

Chaya Czernowin is één van de meest uitdagende en vernieuwende hedendaagse componisten. Haar werk wordt gespeeld over de hele wereld door vooraanstaande ensembles en specialisten in de nieuwe muziek. Ze creëert een ongewone klankarchitectuur waarin alle facetten van muziek en geluid op een nieuwe manier met elkaar in verbinding treden. Daarbij wordt niet alleen het oor, maar de ganse zintuiglijkheid aangesproken.

Regisseur Luk Perceval regisseert met Infinite Now zijn eerste opera in Vlaanderen. Meteen een uniek samengaan van theater en opera, het gezongen en gesproken woord, gespeelde handeling en muziek. De muzikale leiding is bij dirigent Titus Engel, die in seizoen 2014-2015 Akhnaten dirigeerde, in uitstekende handen.

Extra achtergrond

Meer achtergrond lees je in het programmaboek, te koop in onze bespreekbureaus of in de inkomhal op de dag van de voorstelling.

Duur: ca. 2 u 30 min   Nederlands, Frans, Duits, Engels, Mandarijn  

Ontdek het team

Chaya Czernowin
Titus Engel
Luk Perceval
Karen Vourc’h

Plus-activiteiten

Opera & Film

Elk seizoen maken Opera Vlaanderen en Cinema Zuid een boeiende selectie films die nauw aansluiten bij de plot, de thematiek en/of de sfeer van de geprogrammeerde opera’s. In seizoen 2016-2017 presenteren we vier sterke films rond vier nieuwe operaproducties.

In de pers

"De loeiende stilte van de dood"

“Een partituur die de luisteraar omringt, aanvalt, op de proef stelt, die klankvlakken en -landschappen uitsmeert, waarin solo-instrumenten, orkest, elektronica en soms ook de menselijke stemmen en hun ademhaling met elkaar versmelten, en die de hoogste en laagste tonen, de luidste en stilste klanken op je afvuurt. Een prachtig, minimalistisch decor, bestaande uit een kader met draaiende coulissen dat naargelang het stuk vordert wegdraait en uitzicht geeft op een open of bewolkte hemel.”

"Infinite now", de eerste opera van theatermaker Luc Perceval

Het Journaal kwam kijken naar de voorgenerale repetitie van Infinite Now.

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.