"Gedurfd en veeleisend"

“Met Infinite Now heeft Czernowin veel geriskeerd en voor heel wat bezoekers in Mannheim té veel: tijdens de première liep de zaal merkbaar leeg. Tegelijkertijd behoort deze opera zonder twijfel tot de sterkste voorstellingen van de afgelopen jaren. Het valt te hopen dat dit soort experimenten, ver van de postmoderne zelfgenoegzaamheid, ook in de toekomst nog mogelijk is, anders dreigt voor de operabühne de betekenisloosheid.”

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"Un champ de bataille sonore"

“Visuellement Perceval, comme Claude Régy, refuse le réalisme et privilégie le rituel des corps, le jeu abstrait des lumières et des ombres, la lente répartition des corps dans l’espace. Pas de sang, pas d’appui vidéo : rien qu’un texte dit simplement ou chanté, avec des échos sonores orchestrés et des bruits concrets évoquant, ou non, l’absurdité d’une ‘vie’ dans les tranchées. Le mouvement porte sur les mains, le corps lentement déplacé, le ‘cri’ douloureux des chanteurs, rappelant le tableau éponyme de Munch.”

“Rien d’ordinaire à quoi s’accrocher, c’est un plongeon sonore et visuel dans l’enfer de la guerre. Une sorte d’absurdité abstraite où rien n’a de sens, où la musique torture, sciemment, refuse l’ornement, la grâce. Si vous restez extérieur, vous subissez une étrange cacophonie bruitée plus que musicalisée. Si vous entrez dans le laboratoire proposé,  pour opérer vous-même le mélange des éprouvettes sonores, écrites et visuelles proposées et votre soirée sera intense. Mon ‘truc’ pour résister à ‘l’épreuve’ revendiquée par la musicienne : prendre beaucoup de notes et d’impressions …qui s’impriment en vous et qui vont se décanter. Comme on laisse, dans une éprouvette, les mélanges acides ou basiques laisser surgir une couleur nouvelle.”

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Litanie van het uitzichtloze

“Zijn theater van de leegte en van de kwetsuur roept een tussenwereld op, een vagevuur van volstrekte stilstand. In zijn vertraagde film, met scherpe licht- en donkercontrasten, laat Perceval zes acteurs en evenveel zangers verstenen tot sculpturen of schaduwspelers. Wat Perceval doet, is de tijd stilleggen door extreme verstilling en reductie. De muziek trekt de kaart van uitvergroting en een veelvoud aan microscopische effecten. We belanden middenin een heksenketel: een intense innerlijke wereld, waarin het brult, loeit en davert tot op de pijngrens (...) wat wél werkt, is de onderdompeling in de sfeer van beklemming. Zelden wist muziektheater zo uitgesproken het gevoel van een nachtmerrie op te roepen.”

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"Singulière plongée dans les clameurs et craquements de guerres"

“En première mondiale, la création à Gand par l’Opera Vlaanderen-Opéra des Flandres de Infinite Now étrange objet lyrique de Chaya Czernowin, fruit d’une commande maison en association avec l’IRCAM et le théâtre national de Mannheim, laisse perplexe. Son titre mystère, difficile à traduire – l’infini du présent ? aujourd’hui à l’infini ? – et son contenu n’ont rien de commun avec ce qui, traditionnellement bâtit un opéra. Ni intrigue, ni action, pas de personnages en relations, mais des figures abstraites tirées du réel et des voix en témoignages d’un désastre planétaire : celui de la première guerre mondiale.”

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"Review: Infinite Now"

“The first thing you know going into the theatre for a performance of Chaya Czernowin’s third and newest opera, Infinite Now, is that it lasts two and a half hours, without a break. There are sound practical reasons for giving this information, but it remains a somewhat alarmist way to frame a piece. Yet in the event it proved useful for appreciation too. Infinite Now is a long work, and it is a slow one, adjectives now so negatively valorised these days in relation to music that I must immediately add: but not in a bad way. Big is just how it is.”

“One passage at the end of Act IV took my breath away for sheer beauty; looking at the score the following morning I was amazed that it amounted to just two bars of guitar and voices, a fleeting vocal arabesque and perhaps ten seconds of electronics. Such is Infinite Now‘s power to shape and communicate the passage of time. Such is Czernowin’s authority as a composer. I cannot think of anyone else who could have written this opera: she is an artist at the height of her powers.”

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"Création mondiale de Infinite Now"

“La musique fonctionne en plusieurs couches et résonne dans l’ensemble du théâtre où Czernowin travaille avec l’espace en considèrant tous les sons comme de la musique. Son opéra est fait de silences, de chuchotements, d’instruments, du travail acousmatique sur les bruits de train, de machine à écrire ou de grenades, des paroles d’acteurs (qui sont au nombre de six) et des voix des chanteurs (six également, répartis en deux trios).”

“Le résultat est 2h30 d’expérience sensuelle et expressionniste où l’on ne médite pas tant sur la violence et la guerre, que sur cet entre-deux qu’est la vie vantée par le dernier acte. Nous tous, dans l’antichambre de la mort, nous tous, enfants d’Europe et des violences de la guerre, nous rentrons à la maison quand nous nous connectons dans les limbes du sous-sol de la maison de l’enfance ou quand nous retrouvons la terre meuble et humide des orages d’acier. Exigeant – voire même intransigeant- Infinite Now est un opéra très singulier qui s’expérimente plus qu’il ne se regarde et s’écoute.”

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"Das Grauen als klingender Grabstein"

“Czernowin, die besonders berührte, das damals monatelang um wenige Frontkilometer sinnlos und hunderttausende Menschenleben opfernd gekämpft wurde, nähert sich dieser oft auch von der Kunst zu thematisieren versuchten Hölle der Schützengräben auf ihre eigene Weise: so abstrakt wie möglich und so konkret wie nötig.”

“Das lange stumme Spiel in sechs Akten wird gesprächiger, am Ende auch etwas geschwätzig. Der Krieg, die totale Apokalypse wird greifbarer, auch wenn in Luc Percevals strenger Inszenierung die oft im Halbschatten verweilenden Mitwirkenden wie eine lebende Skulptur inszeniert sind, hinter denen als einzige szenische Bewegung eine Wand mit Klappen aufschwingt. Das Grauen als klingender Grabstein – der besonders abstrakten, der Czernowin-Art.”

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"De loeiende stilte van de dood"

“Een partituur die de luisteraar omringt, aanvalt, op de proef stelt, die klankvlakken en -landschappen uitsmeert, waarin solo-instrumenten, orkest, elektronica en soms ook de menselijke stemmen en hun ademhaling met elkaar versmelten, en die de hoogste en laagste tonen, de luidste en stilste klanken op je afvuurt. Een prachtig, minimalistisch decor, bestaande uit een kader met draaiende coulissen dat naargelang het stuk vordert wegdraait en uitzicht geeft op een open of bewolkte hemel.”

“(...) tegenover de onverbiddelijke orkestpartituur hanteert Czernowin in de vocale partijen soms een ongebreideld expressionisme. Vooral voor de alt Noa Frenkel, die naast de countertenor Terry Wey het plateau beheerst, heeft zij zulke passages geschreven. Dan ontstaat er een interessant schurende paradox tussen de verschillende elementen van de voorstelling.”

“Maar schuurt die dissonant ook tegen onze ziel aan? Dat zal voor iedereen verschillend zijn. Een subjectief oordeel: hij probeert plaats te nemen in ons hoofd, maar laat onze emoties onberoerd.”

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"Trancendentaal meesterwerk"

Infinite Now zorgde voor een ervaring die tegen alle verwachtingen van een klassieke opera ingaat. "Ik maak geen entertainment", poneerde Czernowin resoluut. En dat was het ook niet. Het was een 150 minuten durend trancendentaal meesterwerk.”

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"Infinite now", de eerste opera van theatermaker Luc Perceval

Het Journaal kwam kijken naar de voorgenerale repetitie van Infinite Now.

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"Dit is wel spannend: meer trance dan opera"

“Dit is geen epische opera, geen politiek statement, geen liefdesverhaal. Ik zou het eerder een trance noemen. Of een pandemonium van de stilte. De componiste rekt de tijd en vandaar ook de titel: "Infinite Now". Dat is het ogenblik waarop het denken stilstaat en plaatsmaakt voor de waarneming met alle zintuigen: ruis, reuk, gevoel. Die waarneming is doordrenkt van twijfels en angsten, getekend door trauma's uit het verleden.”

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Interview met Chaya Czernowin

“I think that in “Infinite Now” I discovered different kinds of time. I call it “the time within the wrinkle”—I am listening to something which is happening in real time, but as I am listening to it, I realize that at the end of my field of listening there is something that is almost unrecognizable but that takes my ear.”

“In “Infinite Now” everything is building, building, building, and from the middle point on (where the breathing comes in) you begin to understand its direction, even though the flow is not at a constant rate. From a certain point (...) everything becomes more and more alien, suddenly the two texts begin to relate to each other, and you end up on the smallest island of strangeness that you have never been able to see because it’s so hidden from your eye, but you are very safely getting to it.”

“You have elements A, B, C, and variations of these. Moving between these As-Bs-Cs you begin to get something which is linear and not linear at the same time because you are basically repeating them, but repetitions are just not the same. So, the sameness, the not sameness, and the repetition find a kind of a new meaning. That something is a huge structure that is repeated and it’s reinterpreted and then it’s reinterpreted again.”

“In the fourth act the two material sources begin to work together, and at a certain point they even kind of answer each other; suddenly they find themselves in the same universe. From there, that universe is beginning to act. That is what I call living architecture—it’s not enough that you build this huge space, palace, hollow, whatever you want to call it, at a certain point it or they begin to wake up and move, they begin to do something, which is why they were created.”

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