Het passionele verhaal over de dorpsjongen die verliefd wordt op een zigeunermeisje en alles opgeeft om haar te volgen, inspireerde Leos Janáček tot een liedcyclus in 22 kleine taferelen voor tenor, alt, vrouwenkoor en piano. Janáčeks poëzie schetst een mix van wreedheid en tederheid, waarbij zijn muziek de essentie raakt, in een minimalisme dat het einde van het operagenre inluidt.

Dagboek van een verdwenene is een intiem zelfportret waarin Janáček niet alleen zijn passie voor zijn jonge muze Kamila Stösslová en de poëzie van de volkstaal vertolkt, maar ook die voor de piano en de stem. Ivo van Hove geeft dit aangrijpend verhaal een scenische dimensie. Vanuit haar fascinatie voor de stem componeerde Annelies Van Parys een antwoord op dit indringende stuk over ontheemding.

productie Muziektheater Transparant · compositie Leoš Janáček, Annelies Van Parys · regie Ivo van Hove · scenografie Jan Versweyveld · dramaturgie Krystian Lada · kostuumontwerp An D’Huys · mezzosopraan Raphaële Nsunda Nluti · tenor Ed Lyon · spel Hugo Koolschijn · piano Lada Valesova · koor Leden van de Kooracademie van De Munt

coproductie Toneelgroep Amsterdam, Klarafestival, De Munt, Kaaitheater, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Operadagen Rotterdam en Beijing Music Festival (BMF)
Duur: 1 uur  

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.