Met zijn bijzonder expressief oratorium Paulus gaf Felix Mendelssohn in 1836 de 19de-eeuwse liturgische koormuziek een creatieve injectie. In een woelig muzi­kaal klimaat vestigde hij bovendien een lang­­­ver­­wacht referentiepunt voor de roman­tisch-religieuze gevoelsbeleving.

In twee evenwichtige delen verklankt Mendelssohn de levensloop van de bekeerde christenvervolger Paulus die, na een drama­tische ontmoeting met de verrezen Verlosser, de belangrijkste vroege apologeet werd van het christendom. Paulus werd een van Mendelssohns grootste successen en maakte hem tot de meest gevierde componist van Duitsland én Engeland. “Voor een tot het protestantisme bekeerde Jood heeft Mendelssohn het ver geschopt in het christendom”, merkte tijdgenoot Heinrich Heine gevat op. 

Terwijl de liturgische werken van zijn tijd­genoten hun religieuze integriteit groten­deels opofferden aan de luister van de grote concertzalen, zocht Mendelssohn inspiratie in de devote barokke stijl van Georg Händel en Bach. Met zijn meesterlijke balans tussen Händels uitbundigheid en de contrapuntische perfectie van Bach stak Mendelssohn met Paulus zelfs de barokke meesters naar de kroon. Tegelijk verrijkt hij de oratoriumstijl met een frivoliteit en helderheid die enkel naast die van Mozart kan worden gelegd. Paulus is Mendelssohns romantische antwoord op het barokke oratorium, en werd in de 19de eeuw wellicht enkel geëvenaard door zijn eigen oratorium Elias.

Het orkest en koor van Opera Vlaanderen staan in dit concert onder leiding van Cornelius Meister, chef-dirigent van het Weense Rundfunk-Sinfonieorchester, die bij ons dit seizoen ook Der fliegende Holländer dirigeert. 

Programma

  • Felix Mendelssohn (1809-1847): Oratorium, opus 36 voor sopraan, alt, tenor, bas, koor en orkest
Duur: ca. 2 uur 15 min  

Ontdek het team

Cornelius Meister
Jan Schweiger
Sylvia Schwartz
Maria Kataeva

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.