"An enjoyable zip through a 'lyrical legend'"

“Opera Vlaanderen’s former chief conductor Dmitri Jurowski draws out all the orchestral colour lovingly, ensures dramatic propulsion (substantial cuts help) and finds more Wagnerian echoes than I have heard in this score before.”

“The mezzo Victoria Yarovaya brings dignified warmth to Sadko’s wife Lyubava, and soprano Betsy Horne spins seductive coloratura as the water princess Volokova. The three foreign traders – Viking, Indian and Venetian – sing the best-known music in Sadko and are presented here as competing travel PRs: Pavel Yankovski’s Venetian wins the palm.”

Lees meer

"Een scène vol aarde en een hoofdrolspeler in onderbroek: zo bekoort 'Sadko' van Opera Vlaanderen"

“Niet dit verhaal is verfrissend - integendeel, eigenlijk - maar wél de afwisseling tussen de aanzwellende en soms iets te pompeus gespeelde koorpartijen en de veelkleurige, verfijnd gecomponeerde solo's. Het zijn net muzikale kantwerkjes die vooral door Sadko, zijn vrouw Ljoebava Boesnajevna (een charmant acterende en trefzeker, sober zingende mezzosopraan Victoria Yarovaya) en de zeeprinses Volchova (sopraan Betsy Horne) gezongen worden. Dat deze uitmuntende zangers over een goede portie acteertalent beschikken, maakt dat je aandacht tijdens deze ruim 2,5 uur durende opera nooit verslapt.”

“Het resultaat is een onbeschaamd pretentieloze en fijne opera-avond met iets te luchtige knipogen naar actualiteit en geschiedenis. Het verhaal is niet bijster origineel, maar de muziek en de uitvoering ervan zijn dat des te meer. Door de strakke leiding van de dirigent Jurowski die de verfijning maximaal toelaat en de bombast tijdens de koorzangen inbeukt én dankzij de prachtige stemmen die vooral bloeien wanneer de performers - zoals de uitmuntende Zurabishvilli als Sadko - zich verre van de overdrijving houden. Het maakt Sadko tot een dynamische opera die op muzikaal en op visueel vlak zorgvuldigheid en expressie uitstraalt. Zonder meer.”

Lees meer

"Koor schittert in afgestofte Russische opera"

“Als Sadko het verdiende afgestoft te worden, dan vooral vanwege de weergaloze koorscènes. Een kolfje naar de hand van het Koor van Opera Vlaanderen, dat intussen wereldwijd een uitstekende reputatie heeft. Het sprookjesachtige in deze Sadko komt nog het sterkst naar voor in de muziek, die bol staat van folklore maar tegelijk opvallend sterk is georchestreerd. Daar weet Dmitri Jurowski, de voormalige chef-dirigent van het huis, wel weg mee. Uitstekende solisten als de Georgische tenor Zurab Zurabishvili (Sadko) of de Amerikaanse sopraan Betsy Horne (Volchova) verheffen Sadko toch nog tot een smakelijke spielerei.”

"Russisch seizoensslot"

“Wie kent de Russische componist Rimski-Korsakov, lid van het 'Machtige Hoopje'? Weinigen. En wie kent zijn sprookjesopera Sadko? Haast niemand. Het was dus een gedurfd idee van intendant Aviel Cahn - volgend jaar verlaat hij na tien jaar Opera Vlaanderen (om het Grand Théâtre de Genève te leiden) om deze zelden geprogrammeerde opera te kiezen.”

“De Rus Dimitri Jurowski, ex-chef-dirigent van Opera Vlaanderen, keerde naar Gent terug om te bevestigen dat hij een boontje heeft voor zijn vaderlands operarepertoire. Onder zijn leiding komt de kleurrijke orkestratie goed tot haar recht. De Georgische tenor Zubar Zurabishvili zingt overtuigend. Zijn titelrol is aartsmoeilijk, in de drie uur durende opera verlaat hij nauwelijks de bühne. (...) En dan is er ook nog de jonge Amerikaanse Betsy Horne en verschillende andere mooie stemmen. Het sublieme (versterkte) operakoor en leider Jan Schweiger verdienen een bijzondere felicitatie.”

"De dirigent steelt de show"

“Muzikaal is Sadko een praalzieke staalkaart, met exuberante tempowisselingen, flemerige ballades en goedkope folklore. En stomende koorscènes natuurlijk, de specialiteit van Opera Vlaanderen. Dat kan gevaarlijk pompeus worden, denk je dan. Maar dirigent Dmitri Jurowski scherpt zijn fileermes om er ook de bedwelmende finesses van naar boven te halen. Hij is onbetwist de man van de avond.”

“Lof ook voor Zurab Zurabishvili als Sadko, aanvankelijk nog nostalgisch croonend in zijn retromicrofoon. In het uitzinnige slottafereel wordt hij op het schild gehesen als weldoener van het volk. Kijk hoe hij beteuterd zijn trofee vasthoudt: zijn morele failliet is zonneklaar.”

Lees meer

“Stuk voor stuk fantastische zangers”

“Opera Vlaanderen is erin geslaagd stuk voor stuk fantastische zangers te engageren.”

“De regie is een drastische actualisering, maar één in de geest van Rimski-Korsakov. Want vrijwel al zijn sprookjesopera's, zoals ook deze, draaien rond de kritiek op de Westerse zelfgenoegzaamheid. Het geloof in de mens als de maat van alle dingen wordt in zijn opera's steevast als hoogmoed bestempeld. (...) Na De Gouden Haan in Brussel en Sneeuwvlokje in Parijs is dit de derde geslaagde Rimski-Korsakov-enscenering in één seizoen. Het is duidelijk dat de componist, die 109 jaar geleden stierf, helemaal terug in de mode is.”

Kurt Van Eeghem over Sadko

“Een opera die zelden aan bod komt, maar het was een erg verrijkende ervaring.”

“Ik heb genoten van prachtige beelden... Het blijft altijd spannend.”

“Wat mij vooral is opgevallen: wat een schitterende muziek, wat een ongelooflijke partituur... met een enorme brille.”

“Wat er uit de orkestbak kwam, was zeer bijzonder. Het koor was zoals altijd op hoog niveau.”

Beluister het gesprek

Terug