"Rebellie van de weelderigheid" ★★★★

“Een slavenopstand in het oude Rome gezien door een Russische lens en gebracht door de dansers van Ballet Vlaanderen. ‘Spartacus’ mag dan wel een uiterst klassiek ballet zijn, de productie trekt enkele boeiende registers open die doorheen de voorstelling met elkaar in dialoog gaan.”

“Het melodramatische stuk speelt met eeuwige thema’s als onverwoestbare liefde en de zoektocht naar vrijheid, maar vindt een eigen stem in de lyrische momenten van de hoofdpersonages. Spartacus wordt op de slavenmarkt brutaal gescheiden van zijn geliefde Phrygia, die tot de entourage van de Romeinse bevelhebber Crassus gaat behoren en door hem het hof wordt gemaakt. Dat is tegen de zin van Aegina, een van Crassus’ gezelschapsdames, fascinerend neergezet door Nancy Osbaldeston, die de veldheer voor zich wil winnen.”

“De choreografie is uitbundig, maar strak en vereist daarom een uitzonderlijke techniek en discipline. De dansers worden tot uitputting gedreven, maar stellen niet teleur. De mannen imponeren met snel opeenvolgende sprongen en gegoochel met zwaarden, schilden en vlaggenstokken, terwijl de dames precies spitsenwerk en vele pirouettes tot een goed einde brengen. De duetten met complexe lifts zijn overweldigend en de Russische Ivan Vassiliev zet zijn rol als Spartacus neer met een buitengewone kracht en nauwkeurigheid.”

Lees meer

"Spartacus meets Bernie Sanders"

“Groot, groter, groots. Anders kan je de bijna drie uur durende voorstelling van ‘Spartacus’ niet noemen. Uitputtend voor de dansers, een lust voor het oog voor het publiek. Niet alleen door de fysieke krachtpatserij van de dansers. ‘Spartacus’ is ook een ballet met veel psychologische diepgang en uitwijding.”

“Voor Sidi Larbi Cherkaoui, artistiek directeur van Ballet Vlaanderen, is het werk hoe dan ook bijzonder actueel. ‘Het gaat voor mij om een man die zijn volk wil bevrijden maar door het systeem wordt vernietigd. Dat zie je vandaag ook, hoor. Ik denk bijvoorbeeld aan Bernie Sanders. Daarom is het werk nog altijd relevant. Zonder die relevantie had ik het nooit geprogrammeerd.’”

Lees meer

"Van balletprins tot slavenleider"

“Deze productie is een uitdaging van formaat voor Ballet Vlaanderen”, vertelt principal Wim Vanlessen. “Verdeeld over drie actes heeft het stuk een grote spanningsboog. Daarbij ogen ook de choreografie, het decor en de kostuums magistraal. Bovendien werd het stuk op maat van het gerenommeerde Bolshoi Ballet gemaakt. Het is een eer dat de mensen van de Russische ballettempel - die de choreografie in Antwerpen zijn komen aanleren - vertrouwen in onze compagnie stellen.”

“Door de vele veldslagen is dit fysiek een erg veeleisende voorstelling”, vertelt Vanlessen. “ Spartacus staat voor strijdlust, explosies, spiermassa en veel testosteron. De dansers ontpoppen zich, in de traditie van het Bolshoi, tot ware atleten. De voorbereidingen zijn voor onze dansers zeer intens. De Russische balletmeester maant ons aan om 'nog hoger, nog verder, nog dieper' te gaan. Zelden heeft een voorstelling zoveel van mijn krachten gevergd.”

Spartacus is gewoon een heel goed werk”, zegt Vanlessen. “De muziek, dans en personages: alles klopt. Wij brengen ook de originele choreografie van Grigorovitsj, geen bewerking. Onze dansers zijn flexibel genoeg om zich zelfs aan de Russische stijl aan te passen. Geen enkele balletgeschiedenis is ouder dan die van hen. Wij zijn trots dat we als enige dansgezelschap in ons land zo'n productie kunnen schragen.”

Spartacus in 'Het Journaal'

Het Journaal kwam naar de generale repetitie van Spartacus, en maakte deze reportage.

Bekijk de reportage

Spartacus in '100% cultuur'

Reportage over Spartacus in '100% cultuur' op ATV.

Bekijk de reportage

Radioreportage met Wim Vanlessen

Reportage met principal danser Wim Vanlessen over zijn rol als 'Spartacus' op Radio 2 door reportagemaker Luc Milio.

Beluister het interview

Reportage 'In het spoor van Wim Vanlessen'

Reportage over topdanser Wim Vanlessen in het programma 'Relax' op TV Limburg.

Bekijk de reportage

"Wim Vanlessen dans Spartacus"

Volgens mij kun je een publiek pas echt meenemen wanneer je op een bepaalde manier speelt en op het toneel staat, meer dan wanneer je gewoon goed gecast bent. Ik ben geen reus. Meer zelfs, meestal ben ik de lyrische danser. Maar door deze rol te spelen en te dansen op mijn manier, wordt het geloofwaardig.

Wat ik doe is niet enkel fysiek zwaar, maar ook mentaal. Ik moet een structuur maken in mijn hoofd, opbouwen naar een piek. Mijn leeftijd laat me niet meer toe om constant even hard te gaan, het is een proces van opbouwen. Iets waar ik slim mee moet omgaan. Als ik vandaag iets niet kan, moet ik niet panikeren, omdat ik er pas op de première moet staan. Toch zal ik tot dan wel eens een mindere dag hebben, dansen met pijn of stress. Maar dat is goed, omdat ik daar dan mee leer omgaan tegen dat het echt telt.

Lees meer

"Beyond compelling"

“The power to transform Spartacus from Soviet museum piece to living classic lies primarily in its lead dancer – and the Bolshoi's Ivan Vasiliev is beyond compelling. (...) He inflects the most juggernaut step with expressive detail – his eyes pooling depths of anguish or hope, his body tugging against captivity. The shape of each split jeté or rivoltade is etched, definitively, in mid-air. Even the standard string of pirouettes with which Spartacus celebrates his leadership of the revolt is reinvented as Vasiliev arches his upper body on each rotation, as if ecstatically breathing the air of freedom.”

“We get to see exhilarating echoes of old Soviet constructivism in Grigorovich's choreography, especially in the industrial grandeur of its climactic tableaux – the massing of the Roman army; the death of Spartacus. In scenes such as the Russian orgy, we get to appreciate just how radical the hint of 60s free expression and pop-art colour must once have looked.”

- uit de recensie in The Guardian over de Spartacus, uitgevoerd door het Bolsjoi Ballet met Ivan Vasiliev in de hoofdrol.

Lees meer

Terug