'Heliane' heeft de allure van een Hollywoodfilm

Das Wunder der Heliane bewijst de stelling dat in opera alles kan. Korngolds partituur is een mijnenveld voor een orkest, maar dirigent Alexander Joel loodst zijn troepen er veilig door. Beide koren - het kinderkoor in de nok - halen alles uit de kast om boven de bombastische muziek uit te komen. En de solisten, dat zijn gewoonweg toppers.”

“Na een eerder vlak begin wint het werk aan kracht om uit te monden in een waarlijk Hollywoodiaanse finale. Das Wunder der Heliane is als drie uur cinema, live in de opera.”

"De verboden opera over een dictator die naar liefde snakt"

“Met 'Das Wunder der Heliane' van Erich Wolfgang Korngold haalt Opera Vlaanderen een vergeten topopera van onder het stof.”

“Korngold haalde werkelijk alles uit de kast. Een dikke drie uur opera zoals je die niet al te vaak meemaakt.”

“Toch is de echte troef van 'Das Wunder der Heliane' de muziek. Die is werkelijk overrompelend. Doe Richard Wagner, Gustav Mahler en Richard Strauss in een potje, schud er eens mee en je komt uit bij Korngold. Veeleisend, voor het orkest, het koor en het publiek. Maar wat een genot om naar te luisteren, inclusief een gepaste dosis pathos en bombast.”

“Korngold spaart de zangers geen moment. Maar zowel Ausrine Stundyte (Heliane), Tómas Tómasson (de dictator) als Ian Storey (de vreemdeling) werkten zich vrijdag op de première foutloos door hun zware taak. Dirigent Alexander Joel moet van tevoren peentjes gezweet hebben bij het bestuderen van de loodzware partituur, maar hij leidde het orkest in gestrekte draf door de voorstelling.”

Lees meer

"Vergeten opera Heliane keert welverdiend terug op de bühne" ★★★★

“Deze vergeten opera krijgt een welverdiende comeback met giga-orkest, koor en hoofdrollen om bang van te worden. Het koor en de hoofdrollen schitteren temidden van het decibellenveelvoud.”

“Bij de première bleek zowel waarom het stuk zo weinig wordt opgevoerd als waarom het een opleving verdient. Het vereist een monsterbezetting (...) Maar het mag wat kosten, want er zitten geniale momenten in deze partituur.”

“De opera heeft de orkestrale bronstigheid en het effect van Richard Strauss, maar ook melodieën die eerder doen denken aan Puccini.”

“Knap: het koor weet ondanks een decibellenveelvoud toch te flonkeren, en zeker de hoofdrollen zijn geweldig bezet. De Litouwse sopraan Ausrine Stundyte is zeer overtuigend als Heliane, de IJslander Tómas Tómasson (de heerser) is inderdaad om bang van te worden.”

“(...) het groezelige decor (van Christof Hetzer) sluit perfect aan op de muziek. Bösch blijft weg van verdere verwijzingen naar de actualiteit en laat Heliane een duister en vervreemdend sprookje zijn.”

Lees meer

"Opera in het kwadraat, en nog wat meer" ★★★

“(...) Nochtans beschouwde de componist, Erich Wolfgang Korngold, het als zijn beste werk. En inderdaad, het is een overweldigende opera.”

“Er is nochtans nog een andere reden waarom deze opera het zo moeilijk heeft. Hij ís gewoon aartsmoeilijk. Van iedereen verlangt hij het uiterste. De hoofdrollen zijn Wagner in het kwadraat; de orkestpartituur is van een vernuft dat je zelfs bij Strauss en Puccini niet vindt. Elk personage, elke situatie krijgt een eigen orkestkleur; nergens laat de muziek zich in de grenzen van toonaarden en maatsoorten dwingen.”

“(...) Joel leidt het ensemble met groot gebaar door de vele valkuilen van de partituur en kan iedereen zijn hart ophalen aan de flonkerende orkestratie en de bedwelmende harmonieën.  Met evenveel aplomb en zonder het risico te schuwen stormen de protagonisten – Ausrine Stundyte als Heliane, Tómas Tómasson als de Heerser, Ian Storey als de Vreemdeling en Natascha Petrinsky als de Bode – door hun loodzware partijen. Zelfs het koor, dat in het laatste bedrijf een centrale rol krijgt, blijft manhaftig standhouden.”

“Misschien is dit geen opera voor iedereen. Toch moet wie ooit wil zien tot welke excessen het genre in staat is, de kans grijpen om te gaan kijken. Die kans krijg je wellicht de eerste vijftig jaar niet meer.”

Lees meer

Sylvia Broeckaert over 'Das Wunder der Heliane'

“Het siert Opera Vlaanderen dat ze dit werk terug op de affiche hebben gebracht.”

“Regisseur David Bösch heeft gelukkig gekozen voor soberheid (...) Alle aandacht gaat naar de personenregie (...) Ik waardeer de eenvoud en het dienende van de aanpak.”

“Een waanzinnige, drukke, intense, zeer moeilijke partituur (...) maar dirigent Alexander Joel weet die perfect uit het orkest te krijgen.”

“Voor de zangpartijen heb je hele grote stemmen nodig. Alle solisten zetten topprestaties neer: Ian Storey klinkt altijd mooi (...) podiumbeest Ausrine Stundyte geeft zich 200% (...) Bijzondere vermelding voor de jonge Gentse zanger Denzil Delaere... hij ontroert.”

“Ook een bijzondere vermelding voor het kinderkoor, dat fantastisch gezongen heeft.”

Herbeluister

"Gentenaar zingt in opera"

AVS maakte een reportage over de 29-jarige Gentenaar Denzil Delaere, die meespeelt in de Das Wunder der Heliane en die gedurende het hele seizoen vast verbonden is aan Opera Vlaanderen.

Bekijk de reportage

Terug