Een beladen concert. De grandeur en dramatiek van Ludwig van Beethovens Derde Symfonie (1803-­’04), aanvankelijk bedoeld als een eerbetoon aan Napoleon Bonaparte,  contrasteert met de verstilde Rückert-Lieder (1901-’02) van Gustav Mahler. We krijgen ook het Adagio uit Mahlers onvoltooide Tiende Symfonie (1910) - zijn muzikale testament - te horen, waarmee de componist niet alleen afscheid van het leven neemt, maar ook van de traditionele tonaliteit.

Beethovens Derde, ‘Eroica’, verzet op beslissende wijze de bakens van de klassieke symfonie en geldt als één van de eerste muzikale manifestaties van de romantiek. Niet alleen de monumentale opzet van de symfonie was ongezien in Beethovens tijd, ook de suggestie van een inhoudelijk programma, de subjectieve toon, de dramatische spanning en de Shakespeariaanse variatie van stemmingen. Hoogtepunt van het revolutionaire werk is een treurmars, die Mahler de weg wees naar zijn eigen symfonische treurmarsen.

De verzen van de Duitse dichter Friedrich Rückert (1788­1866), met hun directe zeggingskracht, zetten Mahler aan tot een even uitgepuurde en kamermuzikale klankwereld met een grote diepgang en verinnerlijkte expressie. Eén van de liederen, Liebst du um Schönheit, was een intieme liefdesverklaring van Gustav aan zijn vrouw en muze, Alma. 

In de liederen van Mahler horen we de Duitse bas­bariton Jochen Kupfer, die diverse Wagnerrrollen op zijn actief heeft, maar ook een opmerkelijke opname van Schuberts Winterreise uitbracht. Eerste gastdirigent van Opera Vlaanderen en eminent Mahlerkenner Alexander Joel heeft de muzikale touwtjes in handen.

Programma

Ludwig van Beethoven (1770-1827)

  • Symfonie Nr. 3 in Es, opus 55, ‘Eroica’

Gustav Mahler (1860-1911)

  • Rückert-Lieder
  • Adagio uit Symfonie Nr. 10

Ontdek het team

Alexander Joel
Jochen Kupfer
Symfonisch Orkest Opera Vlaanderen

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.