De Franse choreograaf Jean-­Christophe Maillot creëerde in 2007 zijn eigen versie van het beroemde Faust­verhaal. Hij deed dit in navolging van Maurice Béjart, die in het jaar van de creatie van deze Faust stierf en aan wiens herinnering het werk is opgedragen. Een geniale ingreep van Jean­-Christophe Maillot was de toevoeging van een vierde hoofdfiguur: La Mort. Jean-­Christophe Maillot won met zijn 'Faust' de prestigieuze Prix Benois de la Danse voor de beste choreografie in 2008.

Maillot focust in zijn grandioos ballet op de driehoeksverhouding tussen de duivel Mephistopheles, Marguerite - als ideaalbeeld van innerlijke en uiterlijke schoonheid ­ en Faust, wiens ultieme kennis in het aanschijn van de dood echter waardeloos blijkt. De diabolische regels van het spel worden dan wel opgesteld, het noodlot blijkt sterker dan welke kracht ook. Zijn Faust is een magistraal meesterwerk van een uitzonderlijke schoonheid, waarin de psychologie van elk personage centraal staat. Het is een fascinerende choreografie over het gevecht tussen goed en kwaad, dat actueler lijkt dan ooit tevoren.

Franz Liszt vatte zijn in 1880 gefinaliseerde Eine Faust Symphonie op als een muzikale triptiek. In elk van de drie delen staat het psychologische portret van één van de hoofdpersonages centraal. Jean­-Christophe Maillot vroeg zijn componist-­broer Bertrand Maillot om een proloog te schrijven die op fascinerende wijze een introductie biedt op Liszts orkestrale meesterwerk.

Ontdek het team

Jean-Christophe Maillot
Dominic Grier
Antwerp Symphony Orchestra
Ballet Vlaanderen

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.