Elk seizoen maken Opera Vlaanderen en Cinema Zuid (Antwerpen) een boeiende selectie films die zich laat inspireren door de opera’s en balletten op de affiche. Nieuw vanaf dit seizoen is een extra link met de balletprogrammering. We presenteren zeven titels die niet alleen bruggen slaan naar de plot, de thematiek en de sfeer van de gespeelde werken maar eveneens naar de scenische concepten van de producties. In een korte inleiding brengen we film en opera/ballet samen.


Winter's Bone

Debra Granik (VS, 2010) rond Das Wunder der Heliane

Winter’s Bone speelt zich af in het Ozak- gebergte in Missouri - een afgelegen gebied waar uitzichtloze armoede  legio is. De 17-­jarige Ree zorgt er voor haar jongere broer en zus en voor haar moeder, die mentale problemen heeft. Vader Jessup is verdwenen. Noodgedwongen gaat Ree op zoek naar haar vader. Hij heeft het huis, hun enige bezit, als onderpand gebruikt. Haar onberekenbare oom Teardrop vergezelt haar tijdens de speurtocht door een donkere onderwereld. Maar niemand wil dat haar vader terugge- vonden wordt. Regisseur Debra Granik toont een samenleving waar eigen sociale en morele codes gelden. Voor operaregisseur David Bösch vormt Winter’s Bone een belangrijke inspiratiebron: de setting in een outback-wereld, die functioneert volgens haar eigen regels, toont veel gelijkenis met zijn visie op de wereld in de opera Das Wunder der Heliane.

Cinema Zuid - za 7 okt 19:30u

Tickets & info

Orfeu negro

Marcel Camus (Brazilië/ Frankrijk/ Italië, 1958) rond Orfeo deel 1 en 2

Orfeu negro is een originele variante op de Orfeus-mythe met zwarte acteurs. Orfeu, een charismatische trambestuurder en ster van één van de sambagroepen op het carnaval in Rio de Janeiro, is verloofd met de bezitterige Mira maar hij is eigenlijk verliefd op Eurídice. Achtervolgd door de Engel des Doods en de op wraak beluste Mira, banen de gedoemde, kersverse geliefden zich een weg door de carnavalgekte van Rio. De film biedt behalve spannend drama een wervelend spektakel van kleur, opwindende dans en dito sambamuziek van Luiz Bonfá en Antônio Carlos Jobim. Orfeu negro lag aan de basis van een ware bossanova-rage in de VS en werd bekroond met de Gouden Palm in Cannes en de Oscar voor beste buitenlandse film in 1959.

Cinema Zuid - za 14 okt 19:30u

Chimes at Midnight

Orson Welles (Spanje/ Zwitserland/ Frankrijk, 1966) rond Falstaff

Orson Welles was een levenslange Shakespeariaan en misschien wel ‘de Shakespeare van de cinema’. De stukken van de Engelse bard die hij verfilmde (Macbeth, Othello en een ‘digest’ van vijf ‘history plays’ & The Merry Wives of Windsor) zijn al dan niet toevallig dezelfde stukken die Giuseppe Verdi voor de operabühne bewerkte. Het enige personage dat de ‘history plays’ en The Merry Wives verbindt, is de legendarische Sir John Falstaff ­ de gulzige ‘mentor’ en drinkebroer van prins Hal, de latere koning Henry V. De lepe dwaas Falstaff ­ een randfiguur bij Shakespeare - wordt hier de held van een intiem tragikomisch drama en de meest aandoenlijke van Welles’ grotesken. Chimes at Midnight is pure cinema en tegelijk helemaal trouw aan de geest en de taal van William Shakespeare.

Cinema Zuid - za 16 dec 19:30u

Faust

Aleksandr Sokoerov (Rusland/ Duitsland, 2011) rond Faust

Aleksandr Sokoerovs Faust­film is geen bewerking van het beroemde toneelstuk van Johann Wolfgang von Goethe maar eerder een poging om tussen de lijnen van het originele verhaal te lezen en er een interpretatie aan te geven. Sokoerov ziet in Fausts drang naar kennis en macht (de Verlichting) impliciet de bron van het 20ste-eeuwse kwaad. Zijn Faust wordt dan een soort voorloper van de machthebbers Hitler, Lenin en Hirohito, die het onderwerp waren van de trilogie Moloch/ Taurus/ De zon, waaraan deze film een coda toevoegt. Faust werd op het Filmfestival van Venetië bekroond met de Gouden Leeuw. Juryvoorzitter Darren Aronofsky zei toen: “Er zijn films die je laten dromen, lachen, huilen of nadenken, maar sommige films veranderen je leven voor altijd. Dit is zo’n film.”

Cinema Zuid - za 27 jan 19:30u

The Blue Bird

Maurice Tourneur (VS, 1918) rond Pelléas et Mélisande

Het toneelstuk L’oiseau bleu (1908) van de Belgische symbolistische schrijver en Nobelprijswinnaar Maurice Maeterlinck (1862-1949) is vaak verfilmd. Deze stille Amerikaanse versie uit 1918 - precies 100 jaar oud - van de Franse filmpionier Maurice Tourneur is waarschijnlijk nog steeds de beste. Het verhaal van Maeterlincks allegorische fantasie is alom bekend: twee arme kinderen gaan op zoek naar de Blauwe Vogel van het Geluk in een poging om hun lot te verbeteren. Ze doen dat met de hulp van een magische diamant die hen de ziel van alle dingen toont. De film veroorzaakte in zijn tijd een kleine sensatie door zijn spectaculaire gestileerde decors en zijn kostumering - beïnvloed door de ontwerpen van theatermaker Gordon Craig en Diaghilevs Ballets Russes­ en door zijn innoverende camera­effecten.

Cinema Zuid - za 3 feb 19:30u

Perceval le Gallois

Eric Rohmer (Frankrijk, 1978) rond Parsifal

Perceval le Gallois is een bewerking van het 12de-eeuwse onvoltooide epos van Chrétien de Troyes over de Welse Graalridder Perceval. Eric Rohmer wilde de lyrische stijl van het origineel herscheppen in de film en de essentie vatten van de periode waarin het zich afspeelt. Daartoe werden kostuums en decors nauw gebaseerd op middeleeuwse miniaturen en zijn de mise­en­scène en de acteerstijl al even gestileerd. Om de film toegankelijk te maken voor een hedendaags publiek hertaalde Rohmer de tekst van Chrétien de Troyes naar modern Frans terwijl hij de structuur van het gedicht en de rijmende verzen behield. Rohmers werk is één van de zeldzaam originele films over de Graallegende.

Cinema Zuid - za 31 mrt 19:30u

Igrok (De Speler)

Aleksej Batalov (USSR/ Tsjechië, 1972) rond De Speler

De novelle van Dostojevski inspireerde niet alleen componist Sergej Prokofjev maar ook allerlei filmmakers. Deze weelderige Russisch-Tsjechische coproductie was de eerste Russische verfilming van het verhaal en volgt het boek getrouw. De Speler in kwestie is een jonge leraar die zijn geluk beproeft aan de roulettetafels, uiteindelijk helemaal bezwijkt aan zijn gokverslaving en alles verliest: zijn liefde, zijn waardigheid en zijn zelfrepect. Regisseur Aleksej Batalov (die vooral naam maakte als acteur in films als De dame met het hondje en Als de kraanvogels overvliegen) weet dankzij mooie locatieopnamen en een uitgekiende art direction een haast Proustiaanse sfeer op te roepen. Batalov: “Heel de film is doordrongen van de mentaliteit van de speler, een trotse natuur die van geen compromissen wil weten. Zijn rebellie tegen de hem omringende wereld maakt hem tot een buitengewone persoonlijkheid, die naar mijn mening niet zonder charme is.”

Cinema Zuid - za 23 jun 19:30u

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.