Vitaliteit, hartstocht en sacrale ernst vloeien samen in een programma met werk van Felix Mendelssohn, Max Bruch en Wolfgang Amadeus Mozart. Goed voor vocaal-orkestrale grandeur en twee romantische solowerken. 

Felix Mendelssohn schreef zijn Vioolconcerto in d op dertienjarige leeftijd. Mendelssohns jeugdige compositie, die pas in 1952 uit de vergetelheid werd gehaald, biedt de gelegenheid om Maximilian Lohse - de nieuwe concertmeester van Opera Vlaanderen - solistisch aan het werk te horen.

Max Bruch leverde met Kol Nidrei  één van de meest gekoesterde werken af voor cello en orkest uit de Duitse romantiek. De niet-­joodse Bruch liet zich inspireren door het plechtige lied dat aan de vooravond van Jom Kipoer (of de Grote Verzoendag) in de synagoge wordt gezongen.

Ironisch genoeg schreef Wolfgang Amadeus Mozart zijn Requiem vanop zijn eigen sterfbed. De onvoltooide dodenmis bevat dan ook de laatste ademstoten van een componist die de meest heterogene stijlinvloeden in zijn werken wist te verenigen. In Mozarts Requiem kunnen sopraan Anat Edri en de tenoren Denzil Delaere en Markus Suihkonen - allen leden van het Jong Ensemble van Opera Vlaanderen - solistisch schitteren. Eerste gastdirigent Alexander Joel bewijst met dit concert zijn stilistische veelzijdigheid.

Programma

  • Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)Requiem in d, KV 626
  • Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)Concerto in d voor viool en strijkers
  • Max Bruch (1838-1920): Kol Nidrei, opus 47 voor cello en orkest

Ontdek het team

Alexander Joel
Jan Schweiger
Maximilian Lohse
Jadranka Gasparovic

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.