Wat is dat toch voor een raadselachtig werk waar Richard Wagner zijn loopbaan mee afsloot? De componist die een atheïstische linkse idealist heette te zijn, schreef plots een opera over een ascetische, crypto-monastieke ridderorde die de heilige Graal bewaakt en wanhopig op zoek is naar een redder. Friedrich Nietzsche begreep er alvast niets van: hij noemde Parsifal een “knieval voor het kruis”.

In twee Rondomdagen Parsifal behandelen we Wagners laatste muziekdrama vanuit vier invalshoeken: de muzikale innovaties, de literaire bronnen - waaronder Wolfram von Eschenbach en Chrétien de Troyes -, het religieuze gedachtegoed in het werk (waarbij we ons niet beperken tot het christendom maar ook de boeddhistische, de hindoeïstische invloeden en Wagners gedachten over het judaïsme bespreken). Ook hebben we het over Wagners idee over mythologie en religie, zoals hij die in de jaren tachtig van de negentiende eeuw neerschreef in enkele theoretische geschriften die Parsifal moesten begeleiden

David Vergauwen gidst u door het gelaagde werk dat zowel een eindpunt als een samenvatting is van Wagners oeuvre en huispianist Jef Smits geeft een muzikale introductie aan de piano. Piet De Volder, dramaturg in Opera Vlaanderen, zet de kers op de taart met een bespreking van Tatjana Gürbaca’s bejubelde regie van Parsifal.

Optioneel
Huispianist Jef Smits, hoofd van de muzikale instudering, geeft ook nog een muzikale introductie tot het werk aan de piano. Aansluitend kan je een deel van een orkestrepetitie van Parsifal bijwonen.

Praktisch

deSingel Antwerpen
ma 5 mrt 10:00u tot 16:30u
ma 12 mrt 10:00u tot 16:30u

Optioneel: Muzikale intro Opera Antwerpen
wo 14 mrt 12:00u tot 13:00u

Na de muzikale intro door Jef Smits is er de mogelijkheid voor de cursisten om een deel van een repetitie bij te wonen in Opera Antwerpen. Voor deze activiteit moet apart ingetekend worden bij vzw Amarant.

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.