Dit symposium staat in het teken van deze twee grote componisten. Verschillende lezingen van internationale specialisten uit de academische wereld kaderen invloeden, overeenkomsten en verschillen. Het middelpunt van deze dag is het middagconcert 'Debussy & het fin de siècle' met poëtische kamermuziek van Claude Debussy en Eugène Ysaÿe en prachtige liederen van Ernest Chausson op tekst van Maurice Maeterlinck.

Anxiety of influence, zo noemde Harold Bloom de vrees van kunstenaars om zich te laten beïnvloeden door een ijzersterk model. Claude Debussy had die vrees in hoge mate. De geest van de oude Klingsor, zoals hij Wagner noemde, wilde hij absoluut ontwijken. Hij moest wel afstand nemen van het idool van zijn jeugd om een eigen stem te vinden. Toch komt Pelléas et Mélisande dichter bij de geest van Wagners Tristan en Parsifal dan alle Wagner­epigonen samen. De compositie was het resultaat van een proces van toe-eigening en afstand nemen. Van Parsifal naar Pelléas is een rijk stuk muziekgeschiedenis, dat alle vragen over muziek, drama, expressiviteit en symboliek tot op het bot stelt.

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.