Gedurende tien jaar (2009-2019) heeft Opera Vlaanderen onder intendant Aviel Cahn een spannend en eigenzinnig artistiek parcours afgelegd. Met het intendantschap van het Grand Théâtre de Genève begint voor hem een nieuw artistiek avontuur. Het concert waarmee het seizoen 2018-2019 afsluit, staat niet alleen in het teken van afscheid maar ook van nieuwe perspectieven.

Uit de zogenaamde ‘Bayreuth canon’ zijn er slechts twee werken van Wagner die onder Aviel Cahn niet op de affiche stonden: Der Ring des Nibelungen en Die Meistersinger von Nürnberg. Met Wotans Abschied und Feuerzauber (Die Walküre) en de feestelijke ouverture tot Die Meistersinger krijgen we deze ‘missing links’ nu cadeau. Het programma wordt aangevuld met de Patetitsjeskaja simfonia - Tsjaikovski’s Zesde Symfonie. Omdat Tsjaikovski slechts negen dagen na de première ervan overleed, is deze symfonie veelvuldig geïnterpreteerd als een bewust afscheid van het leven. Toch laat de elegische en sombere finale van Tsjaikovski’s hoogst dramatische en theatrale Zesde zich eerder lezen als weemoed om sterfelijkheid en vergankelijkheid dan als een voorgevoel van de dood.

Deze mooie Wagner-Tsjaikovski-affiche wordt gedirigeerd door een maestro die gedurende het artistieke beleid van Aviel Cahn een bijzonder nauwe band met het huis heeft opgebouwd: de Russische maestro en gewezen chef-dirigent van het huis, Dmitri Jurowski, die hier meesterwerken uit het Russische repertoire heeft geleid naast repertoiretitels als Tristan und Isolde en Der Rosenkavalier en vergeten oeuvre zoals Der König Kandaules. De Duitse bariton en een van de meest gevraagde Wagnerstemmen vandaag, Thomas Johannes Mayer, tekent voor de rol van Wotan.

Ontdek het team

Dmitri Jurowski
Thomas Johannes Mayer

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.