Een wereldcreatie naar Jonathan Littells controversiële roman De welwillenden (Les Bienveillantes) uit 2006. Hoofdpersonage SS’er Max Aue is niet alleen getuige maar vooral ook mededader van de oorlogsgruwel, maar is er niet door bezwaard. Na de creatie van Infinite Now, over de Eerste Wereldoorlog, gaf Opera Vlaanderen deze gedurfde opdracht rond de Tweede Wereldoorlog aan librettist Händl Klaus en aan de Catalaanse componist Hèctor Parra. Calixto Bieito tekent voor de regie.

De karakterisering van Maximilian Aue als een gevoelige, cultureel gevormde intellectueel, maar tevens als een psychologisch getraumatiseerde en homoseksuele nazi, creëert een onbehaaglijk ambigue situatie. De bewerking van deze roman naar een opera is een werkelijke tour de force. De componist Hèctor Parra schrijft met Les Bienveillantes zijn zesde grotere werk voor muziektheater. In zijn muziek verbindt hij sterke muzikale structuren met een uiterst intuïtieve en directe dramatische toonzetting.

Voor Les Bienveillantes brengt Opera Vlaanderen een cast samen van operazangers met een sterke scenische presence. Regisseur en spiritus rector van Les Bienveillantes is Calixto Bieito, die na zijn beginjaren als enfant terrible van de operascène ondertussen niets van zijn radicaliteit heeft ingeboet. De muzikale leiding is in handen van Peter Rundel, specialist in hedendaagse muziek die ook reeds de creatie van Wilde van Hèctor Parra dirigeerde bij de Schwetzinger Festspiele.

Ontdek het team

Peter Rundel
Calixto Bieito
Hèctor Parra
Händl Klaus

Verwittig mij

Laat je e-mailadres hier achter en we herinneren je via e-mail wanneer de ticketverkoop voor deze productie van start gaat.